
SOLRØD: Mens flere af landets kommuner giver lavere tilskud til private dagtilbud, har Solrød valgt en anden kurs: Her er driftstilskuddene blevet normaliseret, så både kommunale og private institutioner nu får tilskud efter samme princip.
Ændringen kom i hus i forbindelse med budgetaftalen for 2023, efter at byrådsmedlem Regine Hjort Hovmøller (LA) tidligere havde fået stemt et forslag ned af et flertal bestående af blandt andre Venstre og Konservative.
- Jeg var ærligt talt skuffet. Jeg kunne forstå, at Socialdemokratiet sagde nej ud fra ideologi, men det overraskede mig, at to borgerlige partier direkte mente, at forskelsbehandling var i orden, siger hun til DK Nyt.
Ifølge en DI-analyse giver otte ud af ti kommuner mindre mindre i tilskud til private end til kommunernes egne institutioner. Faktisk anslår analysen, at forskellene løber op i mere end 220 mio. kr. årligt.
Og det skaber en økonomisk skævvridning og begrænser forældrenes frie valg, lyder det:
- Kommunerne skal derfor ikke snyde på vægtskålen ved at give de private dårligere betingelser end de kommunale tilskud, siger Regine Hjort Hovmøller og supplerer:
- Ved at behandle de private velfærdsaktører ordentligt, har jeg en tro på, at vi formår at fastholde de eksisterende private tilbud, og på sigt tiltrække nye.
Regler for dagtilbud
- Ifølge dagtilbudsloven (§ 36) skal kommunerne give et driftstilskud til private daginstitutioner, der svarer til de gennemsnitlige nettodriftsudgifter pr. barn i de kommunale daginstitutioner. Det betyder, at tilskuddet beregnes ud fra, hvad kommunen selv bruger på sine egne daginstitutioner, fratrukket forældrebetalingen.
- Derudover skal kommunen også give et administrationsbidrag og et bygningstilskud til private daginstitutioner. Det præcise tilskud kan variere afhængigt af kommunens egne udgifter og prioriteringer.
Kilde: Dagtilbudsloven
Takster fordeles på samme grundlag
Selvom dagtilbudsloven tilsiger, at børn i private dagtilbud skal modtage et økonomisk tilskud, der svarer til kommunens udgifter til børn i tilsvarende kommunale tilbud, viser DI's sammenligning, at det langt fra er tilfældet i størstedelen af landets kommuner.
Der er med andre ord forskel på det forventede og det faktiske kommunale tilskud til private daginstitutioner.
Men i loven står der jo faktisk, at pengene skal følge barnet én til én - har I derfor reelt ændret noget, eller er det mest bare symbolpolitik?
- Vi har ændret det således, at en kommunal vuggestue og en privat vuggestue tildeles takster på samme grundlag. Før fik vores private vuggestue en kunstigt lav takst, da de fik tilskud for udgifterne til et vægtet alderssvarende tilskud, hvilket indeholdt både vuggestuebørn og dagplejebørn.
- Vi giver jo heller ikke de kommunale vuggestuer en lavere takst, blot fordi at det er billigere for kommunen at få passet børnene i en dagpleje - og derfor giver det heller ikke mening at en privat aktør skal tildeles økonomi efter det princip.
Regine Hjort Hovmøller forklarer, at øvelsen derfor ikke handler om at forfordele private aktører, men alene sikre, at de ikke stilles ringere end de kommunale tilbud.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.