
Børn i private dagtilbud får lavere tilskud end i kommunale. Faktisk viser en DI-analyse, at otte ud af ti kommuner giver mindre i tilskud til private end til kommunernes egne institutioner.
Med et danmarkskort over børnehavetilskud vil paraplyorganisationen Fobu (Foreningen til gavn for Børn og Unge) supplere DI's analyse af forskelsbehandlingen med institutionernes egne fortællinger og råbe politikerne op:
- Det er jo direkte imod forældrenes lovbestemte rettighed til et ligeligt tilskud til deres børns pasning, siger Fobu-direktør Claus Thykjær til DK Nyt.
Selvom dagtilbudsloven tilsiger, at børn i private dagtilbud skal modtage et økonomisk tilskud, der svarer til kommunens udgifter til børn i tilsvarende kommunale tilbud, viser DI's sammenligning, at pengene ikke følger barnet én til én. Der er med andre ord forskel på det forventede og det faktiske kommunale tilskud til private daginstitutioner.
Faktisk anslår analysen, at forskellene løber op i mere end 220 mio. kr. årligt.
Og "det skader retsfølelsen for borgerne" og "truer de private institutioner på deres overlevelse," lyder det fra Claus Thykjær.
- Vi har set flere kommuner, der på trods af loven prøver at spare på for eksempel administrationstilskuddet til de private institutioner, fortæller direktør Claus Thykjær, der som tidligere kommunaldirektør godt kan forstå, at en kommunal forvaltning gør, hvad den kan for at spare:
- Men set fra familiernes og institutionernes synspunkt, giver det ikke meget mening, at en familie i den samme kommune modtager mindre i tilskud til deres barns pasning sammenlignet med naboen.
Han frygter, at for lave tilskud - i takt med at kravene til institutionernes bemanding sættes op med minimumsnormeringerne - kan betyde, at flere private tilbud må dreje nøglen om.
Regler for dagtilbud
- Ifølge dagtilbudsloven (§ 36) skal kommunerne give et driftstilskud til private daginstitutioner, der svarer til de gennemsnitlige nettodriftsudgifter pr. barn i de kommunale daginstitutioner. Det betyder, at tilskuddet beregnes ud fra, hvad kommunen selv bruger på sine egne daginstitutioner, fratrukket forældrebetalingen.
- Derudover skal kommunen også give et administrationsbidrag og et bygningstilskud til private daginstitutioner. Det præcise tilskud kan variere afhængigt af kommunens egne udgifter og prioriteringer.
Kilde: Dagtilbudsloven
Truet på deres overlevelse
Det er ikke mere end en måned siden, at Børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) blev kaldt i samråd om samme problematik, der også ifølge folketingspolitiker Helena Artmann Andresen (LA) både skaber en økonomisk skævvridning og begrænser forældrenes frie valg.
Det var dog ikke en præmis, som ministeren købte.
Tværtimod mente han, at det var "indlysende rimeligt og rigtigt", at driftstilskuddet til en privatinstitution fastsættes på baggrund af udgiftsniveauet i forældrenes opholdskommune.
Men ifølge Fobu er det langt fra rimeligt, at man i nogle kommuner giver et lavere tilskud til vuggestuebørn i private institutioner, da de får et gennemsnit af kommunens udgifter til børn i pasning i den noget billigere dagpleje og de kommunale institutioner.
- Derfor bliver vi nødt til at give ministeren og politikerne i øvrigt mere syn for sagen, siger Claus Thykjær, og inviterer i samme anledning alle private dagtilbud til at dele deres tilskud og indgå i det såkaldte danmarkskort, der efter hensigten skal skabe både gennemsigtighed og lighed for alle børn - uanset kommune.
- Jeg håber også, at det kan være med til at skabe lidt debat lokalt og forhåbentlig blive et af de emner, vi snakker om op til det kommende kommunalvalg.
Om Fobu
- Fobu (Foreningen til Gavn for Børn og Unge) er en landsdækkende paraplyorganisation for selvejende og private daginstitutioner.
- I dag favner foreningen 150 dagtilbud fra Århus til København, som den hjælper med alt fra administration, uddannelse, jura og interessevaretagelse.
- Fobu har eksisteret gennem 1915.
Kilde: Fobu
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.