Af Thomas Jensen
FOA's formand Dennis Kristenen kom på høringen 'Hvad er god velfærdsledelse?' tirsdag eftermiddag på Borup Højskole - ind på den offentlige leders svære balancegang i sit arbejde som leder.
Han var fortaler for 'håndholdt' velfærd, hvor der var fokus på fagligheden.
- Det er lederens ansvar at sætte skub i den udvikling, sagde Dennins Kristensen.
Nu var der alt for meget fokus på at måle kvalitet og dokumentationskrav for lederen. God ledelse var at sætte medarbejderne fri og bruge den viden, de har.
Trættende øvelse
Ifølge Dennis Kristensen var det blevet en trættende øvelse at overføre teorier fra det private erhvervsliv til den offentlige sektor.
- Det har bevirket, at lederne har oplevet en form for undtagelsestilstand igennem de sidste mange år, hvor der hele tiden er kommet nye ledelsesprojekter, sagde han.
- God ledelse handler om at skabe rum og plads til faglige skøn. Og lederen skal have en solid faglig indsigt.
Dette var dog hæmmet af, at man mere og mere er gået væk fra detailstyring over til politisk styring igennem en længere årrække.
Den svære balancegang
Den offentlige leder skal varetgage et utal af roller - på en gang skal lederen være personalechef, økonomichef og regnskabschef.
- Der er sket en decentralisering, men man har stadig en elastik, som man kan trække i fra centralt hold, sagde Dennis Kristensen.
Der har ifølge FOA-formanden været en tendens til, at ledelse skal kunne løse alle problemer.
- Den offentlige leder er en nøgleperson i velfærdssamfundet, der skal løse komplekse opgaver og træffe svære beslutninger. Derfor skal der mere sammenhæng mellem forskning, praksis og uddannelse. Derfor går FOA ind for et institut for velfærdsledelse, sagde Dennis Kristensen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.