34 procent af borgerne i Danmark bor faktisk i kommuner, som hævede serviceniveauet, målt i kroner. Men når man spørger borgerne, er det kun fire procent af dem, som erkender, at deres kommune faktisk har hævet serviceniveauet, skriver tænketanken CEPOS
CEPOS har via Catinet lavet en undersøgelse for at forstå dette umiddelbare paradoks. Og der er to betydende konklusioner:
- Det viser sig, at borgere, der direkte har en egeninteresse som offentligt ansatte i særlig grad opfatter kommunernes service som reduceret, siger forskningschef i CEPOS, Henrik Christoffersen.
62 procent af de offentligt ansatte mener, at serviceniveauet i deres kommune er faldet, mens kun 46 procent af de privat-ansatte oplever et faldende serviceniveau. Et flertal af den privat-ansatte del befolkningen oplever ikke noget fald i den kommunale service.
Det hænger sammen hermed, at borgere, der støtter partierne S, SF og Enhedslisten, i særlig grad oplever nedskæring.
- Den anden konklusion viser, at jo flere gamle kommuner, der er gået sammen ved strukturreformen i 2007, jo større andel af indbyggerne svarer, at den kommunale service er skåret ned. Kommunerne har endnu ikke formået at skabe fuld forståelse for de nye større fællesskaber.
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.