
En motorvejsforbindelse mellem Næstved, Slagelse og Kalundborg vil have en positiv samfundsøkonomisk værdi på 1,4 mia. kr. Det viser en samfundsøkonomisk analyse af den såkaldte Sjællandske Tværforbindelse, som Region Sjælland i samarbejde med Næstved, Slagelse og Kalundborg kommuner har fået udført.
Værdien på 1,4 mia. kr. svarer til en forrentning på 3,6 procent, hvor man ifølge regionen normalt kræver 3,2 procent for, at en investering er samfundsøkonomisk rentabel.
Tværforbindelsen er et højt prioriteret ønske blandt de 17 kommuner på Sjælland og Lolland-Falster, som har arbejdet for forbindelsen i mange år. Motorvejen vil være knap 70 km lang med en anlægsudgift på cirka 11,3 mia. kr. inkl. reserver.
Adgang til job og uddannelse
Analysen beskriver, hvordan Tværforbindelsen i praksis kommer borgerne til gode med bedre tilgængelighed til arbejde, uddannelse og fritidsaktiviteter med videre.
- Jeg vil nok helt naturligt pege på fordelene ved, at borgerne får hurtigere adgang til flere jobs og tilsvarende et større arbejdskraftopland for vores virksomheder, fremhæver Kalundborgs borgmester Martin Damm (V).
Borgmester Knud Vincents (V) fra Slagelse peger på den bedre tilgængelighed til uddannelsesinstitutionerne:
- De unge vil få bedre muligheder for at nå til deres ønskede uddannelsesinstitution. Der kan være rigtig langt for nogle, ikke mindst i forhold til at nå specialiserede uddannelser, som måske kun udbydes i en af vores kommuner.
Ønsker at fremskynde forbindelse
I Infrastrukturplan 2035, som blev indgået af et bredt flertal i Folketinget i 2021, er der afsat midler til at etablere Næstvedmotorvejen mellem Rønnede/Sydmotorvejen og Næstved og til en forundersøgelse af den Sjællandske Tværforbindelse. En miljøkonsekvensvurdering er ved at være afsluttet af Næstvedmotorvejen, som vil være første del af tværforbindelsen.
Regionen og de tre kommuner mener, at det nu vil være oplagt at fremskynde forundersøgelsen af Tværforbindelsen, så den kan laves samtidig med Næstvedmotorvejen eller i forlængelse af den.
- Nu skal vi have Næstvedmotorvejen helt på plads med miljøkonsekvensvurderingen og derefter en anlægslov. Og det er da helt oplagt at gå videre med en etablering af den resterende del af den Sjællandske Tværforbindelse, siger Næstved-borgmester Carsten Rasmussen (S).
Analysen er udført af konsulenthuset Impact Economics og består af to dele: En samfundsøkonomisk analyse og en analyse af gevinster for borgerne.
ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.