
Århus kan få en letbane for det samme, som den offentlige transport koster i dag
14. AUG 2006 20.58
ÅRHUS: Det viser nye beregninger for, hvor meget det vil koste at anlægge og drive en letbane i Danmarks næststørste by.
Rapportem viser, at nettotilskuddet til driften af den samlede kollektive trafik i Århus-området vil være nogenlunde uændret, hvis første etape er anlagt i 2015. Hvis det samlede letbanenet er anlagt i 2025 viser beregningerne, at der vil være et fald i nettotilskuddet til den kollektive trafik i forhold til en situation uden letbane.
Det var Århus Amt og Århus Kommune, der sidste år indledte et udredningsarbejde omkring en vision for etablering af letbaner i Århus-området.
Hvis letbanan bliver en realitet ventes første etape etableret ved sammenlægning af Odderbanen og Grenaabanen kombineret med anlæg af ca. 12 km. nye spor fra Centrum i Århus gennem Århus Nord og via Skejby-Lisbjerg til Lystrup.
Første etape ventes at koste omkring 715 mio. kr., mens etablering af det resterende net skønnes at koste i alt 1,5 mia kr. Hertil kommer udgifter til anskaffelse af materiel og etablering af deporter og værksteder. Disse udgifter er forudsat finansieret via driften.
Rapportem viser, at nettotilskuddet til driften af den samlede kollektive trafik i Århus-området vil være nogenlunde uændret, hvis første etape er anlagt i 2015. Hvis det samlede letbanenet er anlagt i 2025 viser beregningerne, at der vil være et fald i nettotilskuddet til den kollektive trafik i forhold til en situation uden letbane.
Det var Århus Amt og Århus Kommune, der sidste år indledte et udredningsarbejde omkring en vision for etablering af letbaner i Århus-området.
Hvis letbanan bliver en realitet ventes første etape etableret ved sammenlægning af Odderbanen og Grenaabanen kombineret med anlæg af ca. 12 km. nye spor fra Centrum i Århus gennem Århus Nord og via Skejby-Lisbjerg til Lystrup.
Første etape ventes at koste omkring 715 mio. kr., mens etablering af det resterende net skønnes at koste i alt 1,5 mia kr. Hertil kommer udgifter til anskaffelse af materiel og etablering af deporter og værksteder. Disse udgifter er forudsat finansieret via driften.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.