Medarbejdere lærer konfliktforebyggende kommunikation

Stevns Kommune tager nu konsekvensen af den seneste tids eksempler på borgere, der er gået amok overfor sagsbehandlere og andre kommunalt ansatte

STEVNS: Trusler og vold er desværre blevet et vilkår i dagligdagen for en kommunal medarbejder. En måde at forebygge og reducere trusler og vold på kan ske via en god kommunikation med borgeren, og derfor tilbyder Stevns Kommune nu de medarbejdere, som har tæt borgerkontakt, et kursus i konfliktforebyggende kommunikation.

Kurset er særligt skræddersyet til Stevns Kommune i samarbejde med Anette Jensen, som er psykolog og master i konfliktmægling og politiassistent Jens Dalhoff. De to er samtidig undervisere på kurset.

- Der har desværre været en række meget ubehagelige eksempler på borgere, der er gået langt over stregen i relationen mellem borger og kommunal medarbejder. Derfor giver Stevns Kommune nu medarbejderne nogle helt konkrete metoder, der sætter dem bedre i stand til at håndtere en tilspidset situation hensigtsmæssigt, fortæller kommunaldirektør Per Røner.

- Som arbejdsgiver handler det først og fremmest om at beskytte medarbejderne mod fysiske og verbale overgreb. Når det så er sagt, handler det også om at hjælpe de borgere, som ellers kan havne i en situation, der kan være svær at overskue konsekvenserne af, siger han.

Kurset består dels af foredrag, og dels af praktiske øvelser - træning i konfliktforebyggende og konfliktnedtrappende kommunikation i tilspidsede situationer. Og træning i frigørelses- og fastholdelsesteknikker. Og endelig forebyggende indretning af kontorer/samtalerum og gode vaner i forbindelse med forberedelse af samtale/møde.

mou

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt