Vejdirektoratet har vurderet den støjreducerende effekt ved brug af en støjreducerende asfalttype ved navn SRS, som er brugt særligt i bynære områder langs statsvejsnettet, oplyser Transportministeriet. Asfalttypen lever ikke op til forventningen, så direktoratet vil blive bedt om at bruge nogle andre andre støjreducerende asfalttyper.
I kortlægningen af støjbelastede boliger langs statsvejnettet 2018-2023 står støjreduktionen til 2,4 dB på strækninger, hvor der er lagt SRS ud på vejen. Men Vejdirektoratets undersøgelser viser, at slidlagets støjreduktion snarere er i størrelsesordenen 1 dB.
Antallet af støjbelastede boliger langs statsvejene er således underestimeret. Transportminister Benny Engelbrecht (S) har på den baggrund bedt Vejdirektoratet om at lave en opdateret støjkortlægning af de boligområder, som ligger ud til de statslige vejstrækninger, hvor der er brugt SRS.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.