Med videreuddannelsen på akademiniveau til administrative medarbejdere i kommuner og regioner, kommunomuddannelsen, føler fire ud af fem deltagere sig bedre rustet til at løse nye opgaver, og tre ud af fire oplever, at uddannelsen har givet dem større faglig stolthed og en mere tydelig identitet, viser hovedkonklusionerne i en ny undersøgelse af uddannelsernes effekt og virkning. Det oplyser Kommunernes Udviklingscenter, Komponent.
Undersøgelsen er lavet for Komponent i efteråret 2021 af analyse- og konsulentvirksomheden Moos-Bjerre og bygger på besvarelser fra 592 tidligere studerende, heraf 91 på Sundhedskommunomuddannelsen, og 118 ledere - plus to fokusgruppeinterview og 15 personlige interview. For de 91 deltagere på sundhedsområdet, målrettet lægesekretærer og administrativt personale på hospitalerne, er oplevelsen af faglig stolthed og identitet efter uddannelsen større og helt oppe på 86 pct.
- Vi er selvfølgelig begejstrede for, at kommunomuddannelserne virker efter hensigten. Den er en vigtig del af karriereudviklingen for mange administrative medarbejdere, siger centerchef i Komponent med ansvar for kommunomuddannelserne på akademiniveau, Anne Marie Søland. Uddannelsen svarer til et års fuldtidsuddannelser (60 ECTS-point) fordelt på tre obligatoriske moduler, to til tre valgfrie og et afgangsprojekt.
Lederne for lidt interesserede
Mens besvarelser fra lederne udtrykker interesse for medarbejdernes videreuddannelse, så oplever medarbejderne det for en stor dels vedkommende ikke. Hele 46 pct. af de studerende fra kommunomuddannelsen føler, at deres leder ikke har været tilstrækkelig interesseret i projektet, og kun et fåtal af dem får mulighed for at præsentere resultaterne af deres afgangsprojekt for kolleger og ledere.
For de studerende på sundhedskommunomuddannelsen ser det bedre ud, de er en mere homogen gruppe med større videndeling, og 56 pct. af dem lykkes med at præsentere deres afgangsprojekt for kolleger og ledelse. Men generelt er der plads til forbedringer hos lederne, når det gælder interessen for de studerendes projekter, lyder det fra Komponent.
- Det er ærgerligt, for i afgangsprojekterne ligger der ofte meget værdifuld og brugbar viden, fordi de studerende har haft lejlighed til at arbejde med et emne over længere tid og med brug af forskellige metoder. Vi har masser af eksempler på, at afgangsprojekter - når de bliver brugt på arbejdspladsen efterfølgende - har skabt reelle forbedringer af praksis, som også er til gavn for borgerne, siger Anne Marie Søland.
Komponent vil nu se, om centrale initiativer fra undervisere og studievejledere kan hjælpe med til at skabe større interesse for de studerendes afgangsprojekter og videre udvikling. Og sammen med studievejlederne og Kompetencerådet for Offentlig Forvaltning skal udviklingscentret også undersøges, om nogle af efaringerne fra Sundhedskommunomuddannelsen kan bringes ind i kommunomuddannelsen. Faglinjer og tværgående studiegrupper organiseret efter fag og forvaltninger, er blandt mulighederne, siger Anne Marie Søland.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.