KØBENHAVN: Servicering af bosættelser i de besatte områder har vist sig at være en upopulær forretning for selskabet Veolia. Derfor trækker det franske transportselskab sig fra det israelske projekt efter internationalt pres, oplyser DanWatch.
Veolia har stået for 5 pct. af produktionen af letbanen og 80 pct. af driften. Et engagement, der har affødt internationale protester og haft negative økonomiske konsekvenser for transportfirmaet.
I Københavns Kommune har det også været diskuteret at sælge kommunens aktier i selskaber, der ifølge den israelske organisation Who Profits er involveret i besættelsen af Palæstina. I alt har Københavns Kommune investeringer i 13 selskaber, der står på Who Profits liste, herunder også Veolia.
Forslaget om at afvikle disse investeringer blev dog nedstemt i september 2010 i Borgerrepræsentationen, hvor socialborgmester Mikkel Warming (EL) stillede forslaget.
Selv om Veolia nu sælger sine aktier i letbanen, er der dog intet, der tyder på, at selskabet fuldstændigt stopper sit engagement i det kontroversielle område. Veolia vil fortsat stå for busdriften på Vestbredden, der udelukkende servicerer israelske bosættere.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.