dkhavenergi
dkvindkraft
dknyt
dksocial
dksundhed
dkindkob
DK Debat
DK Stillinger

TV-Ishøj beskæres og droppes i sin nuværende form

Kanalen kom i modvind for at være en form for propagandakanal for borgmesteren
1. OKT 2021 6.07

ISHØJ: Den omdiskuterede kommunale tv-kanal ’TV-Ishøj’ bliver lagt i graven i den form, som den har i dag. Det har et flertal i Ishøj byråd ifølge DR København besluttet i forbindelse med budgetforhandlingerne for næste år.

Tidligere har kommunen brugt 1,6 mio. kr. om året på TV-Ishøj, der bliver produceret af kommunens kommunikationsafdeling. Men nu bliver udgifterne til stationen beskåret med en halv million om året og med et krav om, at det skal være tydeligt, at det er kommunen, der er afsender på kanalen.

Kanalen er kommet i modvind for at give borgmester Ole Bjørstorp (Ishøjlisten) uforholdsmæssigt meget taletid på kanalen. Noget der fik eksperter til at kalde kanalen en ’propagandakanal’ og være i strid med loven.

Der må ikke være tvivl

Ole Wedel-Brandt er byrådsmedlem for Enhedslisten, der har krævet kanalen lukket - men selvom kanalen overlever, er han alligevel glad for, at kanalen beskæres med en halv million om året, og at kravene til kanalen strammes.

- Det skal ikke være en tv-station, der producerer politiske indslag på den måde, som de har gjort. Det skal være en informationskanal, siger Ole Wedel-Brandt til DR København.

TV-Ishøj er kommunalt ejet og drevet, men fremstår med logo som en selvstændig tv-station. Det er noget af det, der skal ændres nu, siger Ole Wedel-Brandt til DR København.

- Det skal vi helt klart have gjort op med, så der ikke er nogen, der er i tvivl om, at dette er et kommunalt medie, og underlagt de regler, der gælder for kommunale stationer, siger han til DR København.

ka