Syvdobbelt risiko for uheld med elløbehjul i forhold til cykler
Risikoen for at ende i en trafikulykke på elløbehjul er den samme som for knallertkørere.
Foto: Louise Herrche Serup, Ritzau Scanpix

Syvdobbelt risiko for uheld med elløbehjul i forhold til cykler

Transportminister Benny Engelbrecht (S) overvejer, om hjelm skal gøres obligatorisk for kørsel med elløbehjul.
27. FEB 2020 11.04

Transportminister Benny Engelbrecht (S) og Folketingets transportordførere blev i går præsenteret for resultaterne af  evalueringen af forsøget med elløbehjul, som har været tilladt på de danske cykelstier siden januar 2019.

Evalueringen viser blandt andet, at der er syv gange så høj risiko for at blive involveret i en ulykke på et elektrisk løbehjul sammenlignet med cykler. Risikoen for at ende i en ulykke på elløbehjul svarer til den tilsvarende for knallertkørere.

Det kan få lovgivningskonsekvenser. Hvis man fremover har lyst til at køre en tur på elløbehjul, kan det blive et krav, at man skal have hjelm på, den mulighed overvejer transportminister Benny Engelbrecht (S).

- Der er flere oplagte muligheder, vi kan se nærmere på. Vi kan for eksempel indføre et krav om, at brugeren af løbehjulet skal bære hjelm under kørslen, siger Engelbrecht.

Opbakning fra Rådet for Sikker Trafik
Derudover overvejer ministeren at indlede 'en tættere dialog' med udlejere om at indføre forbud mod at køre på bestemte tidspunkter af døgnet.

Det skyldes, at man gerne vil forebygge kørsel i påvirket tilstand.

Rådet for Sikker Trafik anbefaler i forvejen at bruge hjelm. Flere læger har tidligere udtalt, at hjelm bør gøres obligatorisk.

Som en del af evalueringen er elløbehjulenes klimaaftryk også blevet vurderet. Her når Færdselsstyrelsen frem til, at løbehjulene i forbindelse med langt de fleste ture har et negativt klimaaftryk.

I 60 pct. af tilfældene udskifter løbehjulene nemlig blot en cykel- eller gåtur, hvilket giver et negativt klimaaftryk. I 12 pct. af tilfældene ville brugerne slet ikke have foretaget turen, hvis ikke der var et løbehjul. Det giver også et negativt klimaaftryk.

Den løbende indsamling og distribution af udlejningsløbehjul bidrager i væsentlig grad til CO2-udledningen i forbindelse med kørslen.

Ritzau/MG

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt