Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Systematisk tjek af fjerdeklasser i København

Hovedstadens socialrådgivere og lærere gennemgår alle fjerdeklasser for at forebygge misbrug og kriminalitet
6. DEC 2011 15.18

Af Lærke Cecilie Lindegård, [email protected]

KØBENHAVN: En gang om året skal klasselæreren i 4. klasse sammen med skolens socialrådgiver gennemgå klassens elever en for en. Det skal sikre, at børn med sociale problemer bliver opdaget i skolen, og at de får hjælp tidligt.

Projektet, der hedder Systematisk tværfaglig klassegennemgang, bliver netop nu pilottestet på tre af hovedstadens skoler. På baggrund af forsøget vil kommunen vurdere, om metoden skal indføres på alle folkeskoler.

Socialborgmester, Mikkel Warming (EL), er meget positiv overfor projektet.

- Hvis det bliver den succes, som vi tror, det er ved at blive, så forventer jeg bestemt, at det her kommer til at omfatte alle byens skoler efter sommerferien i 2012, siger han til dknyt.

Bygger på forskning
Københavns Kommune har foretaget en større forskningsmæssig afdækning af de faktorer, der øger risikoen for, at man på et senere tidspunkt i livet får sociale problemer. Helt konkret er der i projektet fokus på at forebygge mod kriminalitet, stofmisbrug og selvskadende adfærd.

- Vi vil i kommunen gerne arbejde mere evidensbaseret og blive bedre til at arbejde med nogle indsatser, som vi kan dokumentere effekterne af. Men også at vi gerne vil designe vores indsatser i forhold til den viden, der er på området, forklarer projektleder Frederik Brünner i Københavns Kommune til dknyt.

Sparring om barnet
Læreren og skolesocialrådgiveren tager i deres samtale om barnet udgangspunkt i et skema, der indeholder 13 risikofaktorer, som de skal være særligt opmærksomme på. De 13 faktorer er udvalgt på baggrund af en større afdækning af hvilke faktorer, der øger risikoen for senere hen i livet at få problemer og tæller bl.a. hyperaktivitet, tegn på vold i hjemmet, lavt selvværd og meget fravær.

Frederik Brünner understreger, at det at et barn boner ud på mange risikofaktorer, ikke er ensbetydende med, at barnet kommer ud på et skråplan senere hen.

- Det her handler grundlæggende om, at man får nogle nye øjne på børnene. At skolesocialrådgiveren får mulighed for at låne skolelærerens øjne, for at forstå, hvad de ser, og så kan de samtidig yde deres sparring, forklarer Frederik Brünner.

Lige nu ligger testen på fjerde klassetrin, men man diskuterer i øjeblikket i projektgruppen, om den skal ligge på yngre klassetrin.

På baggrund af testen vil kommunen vurdere om metoden skal indføres på alle byens skoler. Det vil som udgangspunkt ikke koste noget at indføre den systematiske klassegennemgang. Alle de kommunale skoler har i forvejen tilknyttet socialrådgivere, og skolerne gennemfører i forvejen klassegennemgange fx inden skole-hjem samtaler.

Vejledningen til den tværfaglige klassegennemgang er udviklet af socialforvaltningen i samarbejde med børne- og ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune.

Foto: http://www.flickr.com/photos/phliar/7915589/sizes/z/in/photostream/