Tre kommunale topfolk fra bycirkelen er frustrerede over halv motorvej
BYCIRKEL-KOMMUNERNE: De tre borgmestre i Bycirkel-kommunerne – Frederikssund, Egedal og Ballerup – udtrykker ’skuffelse og frustration’ over, at regeringen i den nye trafikplan kun lægger op til en halv Frederikssundsmotorvej.
- Det her er langt fra, hvad vi havde forventet efter den positive modtagelse, som Vejdirektoratets indstilling fik fra den daværende transportminister Carina Christensen, siger formand for Bycirklen, borgmester Svend Kjærgaard, Egedal Kommune.
- Det er skuffende, når man i regeringens udspil om vejen kan læse, at Frederikssundsvej er den stærkest trafikerede statsvejsstrækning, som endnu ikke har status som motorvej, siger han.
Ballerups borgmester, Ove E. Dalsgaard, følger op i i den fæles pressemeddelelse:
- Vi opnår måske nok umiddelbart en løsning for trængselsproblemerne i det inderste af Bycirklen, men regeringen har åbenbart fuldstændig glemt sin egen planlægning. Ifølge regeringens Fingerplan 2007 bliver Frederikssundfingeren det hurtigst voksende område i Hovedstadsområdet. Det kræver naturligvis en motorvej helt til Frederikssund, siger han.
Frederikssunds borgmester kalder løsningen for et ’løftebrud’.
- Selvom regeringen satser på udbygningen af den kollektive trafik, så må vi fortsat forvente en stærkt stigende vækst i biltrafikken i Frede-rikssundfingeren, bl.a. på grund af en ny fjordforbindelse og på grund af planerne om den helt nye by St. Rørbæk. Jeg er ikke bleg for at kalde udspillet løftebrud i forhold til de mange tilsagn fra blandt andet regeringspartiernes folketingsmedlemmer om, at nu skal motorvejen til Frederikssund gøres færdig, siger borgmester Ole Find Jensen.
- Nu må vi sætte vores lid til, at Folketinget kan overbevise regeringen om, at vi og hele hovedstadsområdet har brug for en hel løsning: Motorvej fra Ballerup til Frederikssund.
- Det her er langt fra, hvad vi havde forventet efter den positive modtagelse, som Vejdirektoratets indstilling fik fra den daværende transportminister Carina Christensen, siger formand for Bycirklen, borgmester Svend Kjærgaard, Egedal Kommune.
- Det er skuffende, når man i regeringens udspil om vejen kan læse, at Frederikssundsvej er den stærkest trafikerede statsvejsstrækning, som endnu ikke har status som motorvej, siger han.
Ballerups borgmester, Ove E. Dalsgaard, følger op i i den fæles pressemeddelelse:
- Vi opnår måske nok umiddelbart en løsning for trængselsproblemerne i det inderste af Bycirklen, men regeringen har åbenbart fuldstændig glemt sin egen planlægning. Ifølge regeringens Fingerplan 2007 bliver Frederikssundfingeren det hurtigst voksende område i Hovedstadsområdet. Det kræver naturligvis en motorvej helt til Frederikssund, siger han.
Frederikssunds borgmester kalder løsningen for et ’løftebrud’.
- Selvom regeringen satser på udbygningen af den kollektive trafik, så må vi fortsat forvente en stærkt stigende vækst i biltrafikken i Frede-rikssundfingeren, bl.a. på grund af en ny fjordforbindelse og på grund af planerne om den helt nye by St. Rørbæk. Jeg er ikke bleg for at kalde udspillet løftebrud i forhold til de mange tilsagn fra blandt andet regeringspartiernes folketingsmedlemmer om, at nu skal motorvejen til Frederikssund gøres færdig, siger borgmester Ole Find Jensen.
- Nu må vi sætte vores lid til, at Folketinget kan overbevise regeringen om, at vi og hele hovedstadsområdet har brug for en hel løsning: Motorvej fra Ballerup til Frederikssund.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.