dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Det påvirker ikke læringen i de mindre folkeskoleklassers matematik og dansk, når der kommer flygtningebørn ind i klassen.
Christian Lindgren, Ritzau Scanpix

Skoleelever påvirkes ikke af flygtningebørns faglige udfordringer

Flygningebørns faglige udfordringer påvirker ikke andre elevers resultater, viser Rockwool-undersøgelse af over en halv mio. folkeskoleelever.

Der er ingen målbar effekt på testresultaterne i dansk og matematik for elever i de yngre folkeskoleklasser, der er på samme årgang som flygtningebørn med faglige udfordringer. Det viser et nyt studie lavet af forskere fra Rockwool Fondens Forskningsenhed og University of Oxford.

Studiet er det første af sin art, hvor det undersøges, om elevers læring bliver påvirket af at få en flygtning som klassekammerat. Det er bl.a. foregået ved at sammenligne årgange, hvor den ene har fået flygtninge ind i klasserne i perioden mellem de nationale tests i dansk i 2. og 4 klasse, mens den anden årgang ikke har. Samme øvelse er gjort med elevers resultater fra de nationale tests i matematik i 3. og 6. klasse.

Resultatet er tydeligt for både dansk og matematik, konkluderer forskerne. Trods et meget stort datamateriale bestående af mere end en halv million elever på 1.347 folkeskoler kan der ikke påvises en betydning af at modtage et flygtningebarn for, hvordan de øvrige elever klarer sig i de nationale tests. 

Resultatet overrasker

Med andre ord så påvirker modtagelsen af flygtningebørn ikke læringen for de andre elever. Det er overraskende, fordi der ifølge forskerne var grund til at forvente, at tilgangen af flygtningebørn kunne forringe læringsmiljøet.

Hvis børn er belastede med eventuelle traumer, kan det påvirke deres adfærd og fx give dem problemer med angst eller gøre dem udadreagerende, hvilket kan forstyrre læringsmiljøet i en skoleklasse. At nyankomne flygtningebørn heller ikke taler flydende danskk kræver også meget opmærksomhed og tid, der kunne forventes at gå fra de øvrige elever.

Forskerne har bevidst undersøgt hele årgange og ikke klasser, for at undgå at placering af flygtningebørn i særligt velfungerende klasser kunne "skjule" en eventuel negativ effekt. Det er dog også undersøgt, hvordan det er gået elever på etsporsskoler, altså små skoler med kun én klasse pr årgang. Heller ikke her kunne der påvises en effekt af at modtage flygtningebørn.

Undersøgelsen fokuserer på elever, der startede i folkeskolen i årene 2007-2015. I alt oplevede 26% af børn, der startede i skole i den periode, at tage imod en nyankommen flygtning. Hver årgang i datamaterialet modtog i gennemsnit 0,5 flygtningebarn. Flygtningebørnene blev ikke jævnt fordelt, og de skoleårgange, der faktisk modtog flygtningebørn, modtog gennemsnitligt cirka 2,5 flygtningebørn. 

Læs mere om undersøgelsen her - og se hele forskningsartiklen her.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/skoleelever-paavirkes-ikke-af-flygtningeboerns-faglige-udfordringer

GDPR