
Med ansættelsen af to tværgående formidlingskonsulenter vil 14 sjællandske kommuner fremover tænke Sjælland som ét arbejdsmarked i jobformidlingen til ledige, oplyser Jobcenter Roskilde.
Det sker som led i en afbureaukratisering af jobcentrene, der konkret nu indfører et e-læringsforløb for ledige, inden de kommer til deres første fysiske møde. Det skal gøre op med en mangeårig tradition om at gennemgå paragrafferne på et fysisk møde.
- Der er rigtig mange krav til, hvordan vi i kommunerne skal vejlede om regler og rettigheder, og det tager meget tid på den første samtale med den ledige. Den viden vil vi nu digitalisere i et e-læringsforløb, som den ledige i stedet kan tage derhjemme i egne rammer, når det passer ind, siger jobcenterchef i Roskilde Karen Djørup. Kommunen står i spidsen for samarbejdet på tværs af 14 sjællandske kommuner.
Systemet udrulles i første omgang i Roskilde og Greve kommuner i januar 2023 og fra april 2023 i de øvrige 12 sjællandske kommuner.
Nyt mindset
Projektet handler også om at justere mindsettet hos både de ledige og beskæftigelsesmedarbejderne, så der kommer øget fokus på hurtigt at komme i arbejde, også selvom det ledige job ikke er drømmejobbet.
Som en væsentlig del af projektet har de 14 sjællandske kommuner derfor sat gang i en intern kompetenceudvikling, hvor beskæftigelsesmedarbejderne i de kommende måneder introduceres til nye arbejdsgange og konkrete metoder til at tale med de ledige om et mere pragmatisk match.
De 14 sjællandske kommuner (Faxe, Greve, Guldborgssund, Køge, Lejre, Lolland, Næstved, Ringsted, Roskilde, Slagelse, Solrød, Sorø, Stevns og Vordingborg) har sammen fået ressourcer fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Projektet løber fra april 2022 til december 2023, og hovedformålet er at få flere ledige borgere i beskæftigelse.
Fakta om de nye e-læringsforløb:
- De nye e-læringsforløb er udviklet af it-virksomheden Schultz og har to spor: et til nyledige dagpengemodtagere og et til nyledige jobparate kontanthjælpsmodtagere.
- Borgerne inviteres via Digital Post (e-Boks) - og sendes via et link videre til løsningens borgerportal, hvor der logges ind med NemID eller MitID. Det garanterer, at det er den korrekte borger, der påbegynder og gennemfører vejledningen. Herefter kan vejledningen startes - og til enhver tid afbrydes og genoptages.
- Hvert vejledningsforløb består af en eller flere små animationsvideoer, som vejleder borgeren i 'ret og pligt', samt "quizzer" undervejs, som skal give en god indikation af, om borgeren har forstået vejledningen.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.