
RANDERS: Kommunens udgifter til porto var i 2010 på 4,4 mio. kr. Og det var endda kun den post, de administrative medarbejdere sender ud af huset. Blot et år senere - i 2011 - var udgiften faldet til 3,6 mio. kr. Dermed har Randers Kommune sparet hele 800.000 kr. på porto på blot et år.
Ifølge lederen af rådhusservice, Søren Fonseca, skyldes det store fald i portoudgifterne, at der blev gennemført en kampagne i 2010 for at gøre kommunens medarbejdere opmærksomme på, at ikke alle kommunens breve nødvendigvis skal være fremme dagen efter afsendelse. Dermed kunne mange breve skifte status fra A- til B-post.
- Vi har som udgangspunkt altid frankeret vores post som B-post, men vi var begyndt at se en stigende tendens til at sende A-post. Derfor valgte vi at sætte fokus på at udnytte B-post, der hvor vi kan, og resultatet kan aflæses direkte af de faldende udgifter, siger Søren Fonseca, der i øvrigt roser medarbejderne for i den grad at have taget B-post kampagnen til sig.
Kommunikationschef Karen Balling Radmer forventer et endnu større fald i kommunens udgifter til frimærker fremover:
- Med lanceringen af www.mitranders.dk, hvor borgerne i langt højere grad end tidligere kan finde oplysninger om sig selv og samtidig har adgang til deres egen digitale postkasse, så er der mange fine muligheder for, at kommunen og borgerne kan udveksle oplysninger digitalt, som før foregik på brev, vurderer kommunikationschefen, og tilføjer: - Det er en helt naturlig følge af de teknologiske muligheder, vi har i dag, at vi ikke længere skal sende så mange breve med frimærker på.
Ifølge regeringens målsætning skal en stadig større del af kontakten mellem kommunen og borgerne flyttes over på de digitale medier som f.eks. www.mitranders.dk i de kommende år.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.