Midlet er en ny it-løsning, der højner den fælles viden hos såvel borgere som medarbejdere på tværs af landet. De seks kommuner er: Slagelse, Holbæk, Svendborg, Fredensborg, Frederikssund og Sorø.
It-løsningen hedder KMD KontaktCenter, og vil kunne tilgås via de seks kommuners hjemmesider. Her præsenterer løsningen sig med forskellige navne fra kommune til kommune - i Holbæk f.eks. som 'KvikSvar'. I Sorø Kommune har løsningen fået navnet straXen.
I 'KvikSvar' kan borgerne få hurtigt svar på en lang stribe spørgsmål indenfor mange af de områder, som de hidtil har kontaktet kommunen omkring. Det være sig f.eks. spørgsmål vedr. børnepasning og børneydelser, folkeregister, pas & kørekort samt pension. Den ny service rummer således en søgefunktion, som lynhurtigt peger på de mulige relevante svar. I dag kender danskerne den slags teknologi fra de mest populære søgemaskiner på internettet.
Og der er mange penge at spare, hvis man kan flytte borgerhenvendelser fra personligt fremmøde til telefoniske henvendelser og brug af internettet. Beregninger fra KMD viser, at der på landsplan ligger et potentiale på et trecifret millionbeløb årligt.
- Det er jo et faktum, at kommunernes økonomi er under pres, og hvis man på borgerserviceområdet kan være med til at lette udgiftsbyrden, så er det jo noget, vi skal gå efter, forklarer Hans Søie, der er kommunaldirektør i Holbæk Kommune.
Det er dog også udsigterne til et kvalitativt løft af borgerbetjeningen, der har fået Holbæk Kommune ind i et samarbejde med fem andre kommuner og it-virksomheden KMD.
- Udover en økonomisk gevinst ser vi et stort potentiale i at få løftet kvaliteten af den borgerbetjening, vi yder via telefoner og internettet. Det er de mest fleksible løsninger i forhold til borgerne i en fortravlet hverdag. Så der er egentlig tale om en win win situation for både borgere og kommunen, fastslår Hans Søie.
Det er de enige i i Sorø, hvor borgerservicechef Bodil Thomsen siger:
- Med den fælles vidensbase bliver det ikke længere op til den enkelte medarbejder at kende svaret og formidle det. Dermed får svarene en indbygget kvalitetssikring, og borgerne vil opleve at få hurtigere svar på deres spørgsmål. Derudover får vi sikret den viden, vi skal bruge til også i fremtiden at kunne give borgerne de korrekte svar. Vi ser derfor et stort potentiale i den her it-løsning, fortæller Bodil Thomsen.
Mindst 70 % af danskerne bruger netbank. Men kun omkring syv % af landets flyttemeddelelser sker via nettet.
- Mange danskere tænker stadig traditionelt med hensyn til at henvende sig til kommunen. Man vil helst møde personligt op. Og det er egentlig paradoksalt i forhold til, hvor mange, der bruger netbank uden problemer, understreger Kirsten Johansen, der er afdelingsleder i Borgerservice i Holbæk Kommune.
- De fleste danskere bruger jo internettet hver dag uden problemer. Nu skal vi få dem til i endnu højere grad også at gøre det, når de kontakter os i kommunen. Det vil i sidste ende også være en mere fleksibel løsning for borgerne, der jo ikke altid har tid til at komme ned i et borgerservicecenter i normal kontortid, siger hun.
Flere grupper af borgere kan eller vil dog ikke benytte internettet. Og dem skal der naturligvis være plads til.
- Selv om målet for kommunen er, at borgerne skal have internettet som den foretrukne kanal, når de kontakter kommunen, så skal der naturligvis være plads til, at man kan møde personligt op. Vi har ingen ambitioner om, at afskære nogen fra at kunne få kommunen i tale, forsikrer Hans Søie slutteligt.
Borgerservicecentrene i Slagelse, Holbæk, Svendborg, Fredensborg, Frederikssund og Sorø kommune tager alle hul på de nye digitale tider 17. maj.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.