Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Offentligt ansatte genbruger adgangskoder på kryds og tværs

Trods en betydelig forbedring i håndteringen af adgangskoder, genbruger omkring en fjerdedel af de offentlige ansatte fortsat deres koder på tværs af både systemer og arbejdsliv og privatliv.
23. DEC 2020 11.50

De offentligt ansatte har stadig ikke fået styr på håndteringen af adgangskoder. Mange ansatte genbruger deres koder på tværs af både systemer og deres arbejds- og privatliv.

Ifølge analysen Danskernes Informationssikkerhed 2020, som Digitaliseringsstyrelsen har lavet, genbruger 26 pct. af de adspurgte ansatte deres adgangskoder på tværs af systemer og tjenester. Det er dog et fald på 11 procentpoint i forhold til i 2018.

22 pct. af de offentligt ansatte bruger enten enkelte steder eller alle steder adgangskoder fra privatlivet til arbejdspladsen eller omvendt. 

Det er ifølge rapporten et væsentligt problem for sikkerheden på de offentlige arbejdspladser, at en dårlig sikkerhedshåndtering i privatlivet kan gå ud over hele arbejdspladsen. 

Forbedringer trods dårlig sikkerhedshåndtering

Henrik Larsen, der er chef for it-sikkerhedsorganisationen DKCERT, mener også, at det er stort problem, at man genbruger kodeord. Kriminelle kan nemlig nemt få fat i kompromitterede kodeord.

- De gode råd om kodeord kan desværre ikke gentages ofte nok. Ved genbrug af kodeord udsætter man sig selv og sin organisation for en kæmpe risiko for kompromittering af informationer. Lækkede kodeord omsættes i stor stil blandt cyberkriminelle, og der er næsten garanti for, at de bliver forsøgt misbrugt.

I analysen har Digitaliseringsstyrelsen interviewet 1.030 offentligt ansatte på tværs af statslige myndigheder, regioner og kommuner. 

Læs hele analysen hos Digitaliseringsstyrelsen