VIBORG: Skolerne i Viborg Kommune har i de sidste tre år afprøvet en ny metode, kaldet VAKS. Metoden, der bygger på en amerikansk/canadisk undervisningstradition, benytter systematik og gentagelser. Den bruges til den udsatte gruppe af børn, der risikerer at udvikle læsevanskeligheder resten af livet. Og de foreløbige resultater af arbejdet med at anvende denne nye forskning direkte i undervisningen ser positive ud.
Konkret findes eleverne ved en test i skolernes anden og tredje klasser. Elever i risikogruppen gennemgår herefter et intensivt undervisningsforløb efter det nye koncept på egen skole. Hvis eleverne fortsat viser tegn på massive læsevanskeligheder, fortsættes forløbet i Viborg Kommunes centrale læsecenter, der er rettet mod elever i 4.-9. klasse.
Dansk Videnscenter for Ordblindhed har fulgt Viborg Kommunes afprøvning af undervisningsmaterialet VAKS og har netop offentliggjort en rapport om resultaterne. Heraf fremgår det, at eleverne har stor fornøjelse og tryghed af metodens mange gentagelser, samt at lærerne på skolerne i Viborg har glæde af materialet og metoden. Viborg Kommunes foreløbige resultater viser, at der er god læsefremgang for elever undervist efter VAKS. Mange af dem er efter forløbet ikke længere i risikogruppen for at udvikle vedvarende læsevanskeligheder.
En egentlig dokumentation for metodens anvendelighed og elevernes læsefærdighed vil først kunne vises om et par år, men udvalgsformand Søren Pape Poulsen (K) ser positivt på, at kommunen er helt fremme i feltet med at afprøve nye metoder:
Hvert år har ca. to procent af eleverne i en klasse risiko for at udvikle vedvarende læsevanskeligheder, også kaldet ordblindhed. Centrale interessenter bag folkeskolen som KL, Skole og Samfund, Lærerforeningen og Skolelederne har derfor tidligere sendt en fælles opfordring om at inddrage og anvende forskningen i skolens dagligdag til gavn for de elever, der ikke umiddelbart får udbytte af skolens almenundervisning.
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.