KØBENHAVN: Entreprenørfirmaet Valmont SM, som står for byggeriet af den nye inderhavsbro i København har meddelt, at broen bliver yderligere forsinket. Københavns Kommune finder forsinkelsen helt uacceptabel og har nu krævet, at Valmont SM afleverer en realistisk tidsplan, som tager højde for alle udfordringer omkring projektet.
Forsinkelsen skyldes problemer med at overholde tidsplanen for stålproduktionen. Seneste melding fra entreprenøren var, at broen ville være klar medio marts 2015, men Valmont SM har nu varslet, at der kommer til at gå yderligere nogle måneder, før broen kan indvies.
- Selv om Inderhavnsbroen er et meget komplekst projekt, som har været ramt af en række udfordringer undervejs, blandt andet på grund af Pihl & Søns konkurs, så er det helt uacceptabelt, at den igen er blevet forsinket. Vi forventer, at Valmont SM nu leverer en realistisk tidsplan, som kommer til at holde, og for at sikre os sætter vi ind med skærpet overvågning og opfølgning på projektet, siger serviceområdechef i teknik- og miljøforvaltningen, Anders Møller.
Omfanget af arbejdet var større end forventet
Valmont SM færdiggør entreprenøropgaven på Inderhavnsbroen efter den oprindelige entreprenør Pihl & Søns konkurs i 2013. Konkursen har allerede medført en væsentlig overskridelse af budget og tidsplan. Valmont SM beklager den yderligere forsinkelse, som er opstået.
- Vi er kede af de fortsatte forsinkelser omkring fremstilling af stålkasser. Omfanget af arbejdet vedrørende de for projektet nødvendige tekniske afklaringer har vist sig at være større end tidligere vurderet, udtaler direktør Claus Bo Jørgensen fra Valmont SM.
Brofagene i havnen er klar
Inderhavnsbroen har desuden været ramt af underdimensionering af armeringen i beton-brofagene, ligesom broens geometri har været behæftet med fejl. Brofagene er nu forstærket med ca. 100 tons ekstra armering.
- Afhjælpningsprojektet vedrørende betonbrofagene forløber planmæssigt. Det betyder, at vi på trods af forsinkelsen kan konstatere en fremdrift i projektet, siger Anders Møller.
Københavns Kommune har netop indviet de to kanalbroer, Trangravsbroen og Pro-viantbroen, som sammen med Inderhavnsbroen, Cirkelbroen og cykelruten Christians-havnerruten skal binde København bedre sammen for byens bløde trafikanter.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.