DK Medier
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Stillinger
Nu kamp om at blive førende kommune på ladestandere til elbiler
Ladestation ved Middelfart.
Foto: Lars Laursen, Ritzau Scanpix

Nu kamp om at blive førende kommune på ladestandere til elbiler

I forvejen har Frederiksberg en ambition om at være elbilby nummer et, men den ambition vågner nu også i Næstved. Gladsaxe firedobler antal ladestandere, og på Bornholm ser et bil-udbud ud til at skulle gå om for at tilgodese elbiler.

Der sker noget på elbilfronten i det kommunale landskab.

I aftes var elbiler på dagsordenen i Næstved, og her var der opbakning stort set hele byrådet rundt til Cathrine Rielgels Gudbergsen (V), efter hun ifølge sn.dk opfordrede til: "Lad os hjælpes ad med at gøre Næstved Kommune til den kommune i Danmark med flest ladestandere."

Nu går de relevante fagudvalg i gang, men den ambition er Næstved ikke ene om.

I november hørte vi fra Frederiksberg, hvordan kommunen her med 24 nye, offentlige ladestandere til elbiler i de kommende år arbejder  leve op til målet om, at der maksimalt må være 250 meter fra gadedør til den nærmeste offentlige ladestander.

Gratis parkering og masser af lademuligheder for elbilejere. Det er to af kommunens indsatser, der skal få flere bilister til at vælge elbiler og gøre Frederiksberg Kommune til elbil-by nummer et.

Udbud om igen

Her i januar gav Gladsaxe tilladelse til, at ladeoperatøren Clever kan opstille 34 nye ladestandere i kommunen med hver to ladepunkter. På den måde firdobler Gladsaxe sit antal af offentlige ladestandere.

Fra Bornholm oplyser TV2 Bornholm, at også socialdemokraterne ligesom Venstre og Enhedslisten nu kan gå med til at lade et udbud af et bilindkøb på 41 biler gå om.

- Vi vil bakke op om, at vi på Bornholm ikke kun siger, vi er grønne, men også viser det i vores handlinger. Her ved køb af elbiler, lyder det fra Bente Helms (S) på vegne af S-gruppen.

Dermed tegner der sig et flertal for at aflyse det nuværende udbud og lade licitationen gå om, så den også omfatter elbiler. 

Dermed følger Bornholm Nyborg, som sidste år havde valgt benzindrevne biler til hjemmeplejen, men efter fejl i et af de to udbud er på vej til at give elbilerne en ny chance, fordi kommunen så måtte starte forfra.

Her til morgen melder Ingeniøren i øvrigt, at flere danske byer har forsvindende få ladepladser til de tusindvis af beboere i etageejendomme, der er afhængige af offentlig ladeinfrastruktur.