
NORDJYLLAND: Regionen har masser af kvalitet at byde på inden for turisme. Den udmærker sig ved at have en spektakulær natur, gode overnatningssteder og en bred vifte af spændende oplevelser for besøgende i alle aldre.
Den attraktive pakke vil Regionsrådet, det nordjyske Vækstforum og turismesamarbejdet VisitNordjylland nu i fællesskab videreudvikle og ikke mindst markedsføre massivt i både Nordjylland, resten af Danmark og uden for landets grænser. Det oplyser Region Nordjylland i en pressemeddelelse.
Formålet med den store satsning er at skabe et stærkt og sammenhængende billede af Nordjylland som ferie- og rejsemål. Det er nemlig afgørende for turismens fremtidige muligheder, at kræfterne samles og koordineres.
På den måde kan turismeerhvervet markedsføre sig stærkt og bedst muligt bidrage til den samlede nordjyske samfundsøkonomi, mener borgmester i Jammerbugt Kommune og formand for VisitNordjylland Mogens Gade (V):
- Det er vigtigt, at vi profilerer os i samlet flok og sælger hele Nordjylland som et stærkt brand. Når så vores gæster har valgt Nordjylland som feriemål - ja, så kan vi hver især markedsføre de flotte lokale blomster, der er i den imponerende buket, som den samlede nordjyske turisme udgør, siger Mogens Gade.
Svenskerne har opdaget Nordjylland
At det kan betale sig at markedsføre Nordjylland og nordjyske oplevelser både nationalt og internationalt bekræftes af nye tal fra Danmarks Statistik.
Det seneste år har især vores svenske naboer atter fået øjnene op for Nordjyllands kvaliteter, og svenske gæster har haft næsten 30 procent flere overnatninger på de nordjyske hoteller end året før. Det er bl.a. den udvikling, der nu skal styrkes og bredes ud.
Bag den nye satsning står Regionsrådet som, på indstilling fra Vækstforum, investerer 13,3 mio. kr. i fælles organisering, kompetenceudvikling og markedsføring af det nordjyske turismeerhverv i 2011.
Samtidig har Vækstforum i samarbejde med Regionsrådet reserveret yderligere 38,2 mio. kr. , sådan at VisitNordjylland kan fortsætte arbejdet i 2012 og 2013. Den anden halvdel af de i alt 103 mio. kr. vil blive finansieret af de private og offentlige turismeaktører, der deltager i de kommende projekter.
Den flerårige indsats for at styrke nordjysk turisme, er en vigtig del af Vækstforums samlede arbejde for udvikling af erhvervslivet i Nordjylland. Vækstforum lancerede i efteråret en ny regional erhvervsudviklingsstrategi, der i de kommende fire år skal holde Nordjylland på vækstsporet, skabe nye arbejdspladser og sikre en balanceret vækst i hele regionen.
I den forbindelse spiller turismen en afgørende rolle, fortæller regionsformand Ulla Astman (S), der ligeledes er formand for det nordjyske Vækstforum:
- Turisme er en af vores regionale styrkepositioner. Nordjyllands særlige kvaliteter som destination for ferie og oplevelser tiltrækker besøgende fra både ind- og udland. Det er et stort aktiv, som vi ønsker at styrke yderligere ved at skabe samarbejdsrelationer mellem turismen og vores øvrige erhvervsliv. På den måde kan vi forhåbentlig få skabt endnu flere arbejdspladser både i de større byer og i de populære ferieområder langs regionens kyster, siger Ulla Astman.
mou
Fakta:
Turisme og forbrug i Nordjylland
Danske turister: 4,1 mia. kr.
Udenlandske: 4,8 mia. kr.
Forbrug i alt: 8,9 mia. kr.
Turisme og beskæftigelse i Nordjylland
Beskæftigelse omregnet til fuldtidsbeskæftigede: 16.151 personer
Læsø Kommune: 16,8 pct. af samlet beskæftigelse
Jammerbugt Kommune: 12,0 pct. af samlet beskæftigelse
Frederikshavn Kommune: 9,6 pct. af samlet beskæftigelse
Region Nordjylland i alt: 5,9 pct. af samlet beskæftigelse
Kilde: Rapporten Turismen i Region Nordjylland i tal, VisitDenmark, august 2010.
Hotelovernatninger i Nordjylland
Antallet af hotelovernatninger i Nordjylland er i perioden fra 1. december 2009 til 1. december 2010 steget til 1.085.291 overnatninger. Det er en stigning på 7,3 procent i forhold til samme periode året før.
Samtidig viser tallene, at især vores svenske naboer atter er tilbage som gæster i Nordjylland. I løbet af det seneste år har broderfolket således haft næsten 30 procent flere overnatninger på de nordjyske hoteller end året før.
Kilde: Danmarks Statistik.
(Ovenstående tal er opgjort inklusiv turismens afledte effekter, dvs. inklusiv den meromsætning og merbeskæftigelse som turismen skaber i erhvervslivets øvrige brancher.)
(Foto: Bent Næsby)
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.