Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Nordjyderne vil også ha' en letbane

Aalborg Kommune, Nordjyllands Trafikselskab og Region Nordjylland har afsat 4 millioner kr. til en foranalyse af en letbane i Aalborg
8. NOV 2011 13.34

NORDJYLLAND / AALBORG:  Foranalysen, som forventes igangsat i starten af 2012, har til formål at belyse præcist, hvor letbanen skal ligge samt afdække økonomien bag projektet. Hos de tre parter bag projektet betragter man vedtagelsen af foranalysen, som det første vigtige skridt mod en potentiel letbane i Aalborg, lyder det fra det nordjyske.

Over 2 millioner pendlende studerende medfører, at der indsættes stadigt flere busser, opstår mere kø, og at fremkommeligheden for både buspendlere og billister forringes mellem Aalborg midtby og Aalborg Universitet. I forlængelse heraf har Aalborg Kommune, NT og Region Nordjylland i fællesskab vedtaget at igangsætte en foranalyse af en letbane i Aalborg.

- Vi kan se, at vi - i takt med at de forskellige uddannelses- og erhvervsområder i Aalborg Øst vokser og tiltrækker flere mennesker - får større og større problemer med infrastrukturen på de mest travle tidspunkter af dagen. Busserne er presset til det yderste, og samtidig slås vi med kø i trafikken. Det kan en letbane sandsynligvis være med til at råde bod på, hvilket er det, vi har kastet os over at undersøge nu, forklarer Rådmand for Teknik og Miljø i Aalborg Kommune, Mariann Nørgaard (V).

Rådmand for Sundhed og Bæredygtig Udvikling og NT's formand, Thomas Kastrup-Larsen (S), peger ligeledes på, at en letbane - udover at afhjælpe problemer med kødannelser og være en åbenlys gevinst for miljøet - vil være en gevinst for kunderne, der vil opleve at komme hurtigere og mere behageligt frem.

- Aalborg er blevet en ekstrem populær studieby, og det kan især mærkes i busserne. Vi har hvert år større og større problemer med at skaffe busser nok til at transportere de mange studerende til universitetsområdet om morgenen. Med en letbane har vi mulighed for at opnå samme kapacitet som på en 6-sporet motorvej, og samtidig vil rejsetiden blive væsentligt kortere. Hvis en letbane bliver løsningen, vil det helt sikkert være noget, som kunderne i busserne vil kunne mærke, forklarer Thomas Kastrup-Larsen.

Til glæde for hele regionen
Også hos Region Nordjylland ser man på foranalysen med spændte øjne. Ikke mindst fordi at det nye universitetshospital, som Region Nordjylland har fået tildelt 4,1 mia.kr. til at opføre - og som skal samle sygehusfunktionerne fra Sygehus Syd og Sygehus Nord i Aalborg Øst - forventes at medføre ca. 400.000 ekstra passagerer i korridoren om året.

- Hovedparten af de, der kommer til at rejse med den kollektive trafik til og fra det nye universitetshospital, vil sandsynligvis køre i korridoren til og fra Aalborg midtby. En potentiel letbane vil derfor ikke blot være til glæde for de nuværende pendlere på strækningen, men på sigt få enorm betydning for hele regionen, forklarer regionsrådsformand Ulla Astman (S).

Foranalysen af en letbane i Aalborg finansieres af Nordjyllands Trafikselskab og Aalborg Kommune der hver bidrager med 1,5 mio. kr. og Region Nordjylland som bidrager med 1 mio.  kr.

• En letbane er en moderne udgave af en sporvogn, der samler de bedste egenskaber fra busser og tog.
• I første omgang skal letbanen forbinde Aalborg midtby med Aalborg Universitet og det kommende universitetshospital. Korridoren passerer bl.a. Aalborghus Gymnasium, Aalborg Seminarium og UCN og de store byudviklingsområder Godsbanearealet, Eternitten, Universitetsparken og Postgården.
• Et af hovedformålene med foranalysen af letbanen er blandt andet at afdække, hvorvidt banen skal føres videre til Aalborg Vestby, City Syd eller Aalborg Lufthavn/ Nørresundby
• Banen vil få sin egen plads på vejen, hvor den kører ved hjælp af strøm.
• Letbanens kapacitet svarer til at indsætte en 6-sporet motorvej igennem Aalborg Centrum.
• Rejser med letbanen vil forurene mindre, generere mindre støj og transportere passagererne hurtigere end med bus. Og uden forsinkelser i myldretiden.
• Når banen indføres vil den have stoppesteder for hver ca. 400 meter og ca.10 afgange i timen.
• Med indførelsen af banen forventer NT, at op til 50 pct. flere passagerer vil rejse med kollektiv trafik på banens strækning, hvilket samtidig vil medføre, at biltrafikken vil blive dæmpet med ca. 20 pct..
• Letbanen vil kunne udbygges til at servicere andre områder over årene og derved forandre Aalborg og blive en del af byens identitet.