Movias driftsudgifter til rejsekort løber op i 134 mio. kr. om året. Desuden skal selskabet betale 57 mio. kr. af på det lån, som har gjort det muligt at udvikle systemet og installere rejsekort-standere i busserne, skriver Ingeniøren.
- Det er dybt sørgeligt, at vi skal vente så mange år på elektroniske billetter, og at det så ikke er ordentligt gennemtænkt, hvordan det skal give økonomisk mening for selskaberne. Størrelsen af meromkostningerne til rejsekort er overraskende. Det burde altid være sådan, at de digitale ydelser er billigere end et papirbaseret system. Det er mystisk, at det her er omvendt, siger professor Kim Normann Andersen fra CBS, der hæfter sig ved, at Movia skal betale 78 mio. kr. i afgifter til selskabet bag rejsekortet, for at passagererne tjekker ind og ud af busserne – mere end alle omkostninger til klippekort.
Movia ejer knap en tredjedel af selskabet bag rejsekortet, mens DSB ejer halvdelen. Ingeniøren har uden held forsøgt at få DSB til at udlevere sine driftsudgifter til rejsekort.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.