Oven på regeringens signal om, at udledningen af drivhusgasser fra trafikken skal bringes ned, tegner der sig et flertal i Folketinget for et forslag fra de konservative om at indlede forsøg med brintbusser i de store danske byer.
- Derfor foreslår vi, at der laves forsøg med brintbusser i de største danske byer. Det vil være et vigtigt redskab i bestræbelserne på at reducere mængden af C02-udledning på de danske veje. Flere europæiske storbyer har med succes testet brintteknologien på bybusser – og det samme bør afprøves i Danmark, siger trafikordfører Henriette Kjær.
- Det er særligt vigtigt at busserne kører på brændstof der ikke forurener og udleder skadelige stoffer. For ud over CO2-udslippet ved vi også at dieselosen indeholder skadelige stoffer, der især indåndes af de cyklister, der er tæt på busserne i bytrafikken. Hvis man samtidig gør brintbiler afgiftsfrie vil vi inden for overskuelig fremtid opleve en markant "grønnere" transport, end det vi kender i dag, understreger Henriette Kjær.
Brint er ikke en energikilde i sig selv. Det er en energibærer. Derfor kræves der energi for at frembringe brinten. Ved at bruge strøm fra vindmøller til at producere brint - ved at spalte vand - får vi en helt ren teknologi. Brint til transport giver fordele for miljøet, vores helbred samt forsyningssikkerheden. Brintsamfundet vil gøre os uafhængige af olien.
- Vi satser med andre ord på langsigtede løsninger. Den klimapolitik, vi slås for i dag, får størst betydning for dem, der kommer efter os – ligesom det også er dem, der betaler prisen, hvis vi undlader at handle. Vi er nødt til at tænke transport på en ny måde, og jeg vil derfor tage kontakt til både transport- og klimaministeren for at få forsøget med brintbusser gjort til en realitet. siger Henriette Kjær.
Hun har på forhånd fået opbakning fra klimaminister Connie Hedegaard (K) og transportminister Carina Christensen (K).
Den socialdemokratiske trafikordfører, Magnus Heunicke, er begejstret for forslaget.
- Der er åbenlyse fordele ved brintbusser, når det gælder luftforurening, støj og klimabelastning. Derfor er det glimrende at komme i gang med et forsøg med brintbusser nu, siger Mogens Heunicke.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.