

Over to år efter at folkeskolereformen og de længere skoledage trådte i kraft, kan mange skoler stadig ikke holde skoledagens længde. Især eleverne i 4., 5. og 6. klasse har senere fri, end intentionen var, da skolereformen blev indført, viser ny rundspørge.
Det skriver Politiken torsdag.
Rundspørgen, som landsforeningen for skolebestyrelser i folkeskolen, Skole og Forældre, står bag – og som 248 skolebestyrelsesformænd fra 79 kommuner har deltaget i. viser, at det står værst til på mellemtrinnet, hvor hver anden skole ikke overholder politikernes intention om, at skoledagen skal slutte senest klokken 14.30.
I udskolingen har hver tredje skole besvær med at holde sig inden for rammerne til klokken 15, mens det gælder for en ud af ti skoler i indskolingen, hvor politikernes intention med reformen var, at børnene kunne få fri klokken senest 14.
Tag ansvar af hensyn til eleverne
Resultaterne fra undersøgelsen ærgrer Mette With Hagensen, der er formand for Skole og Forældre.
- Vi tænkte: 'Fint nok med klokken 14, 14.30 og 15, det lever vi med, for så er der både plads til variation i undervisningen og alt det andet, vi gerne vil med skoledagen, samtidig med at børnene kan komme hjem i rimelig tid i forhold til fritidsaktiviteter.' Men dagene er jo længere end det, siger Mette With Hagensen til Politiken.
Hun forstår godt, at det langtfra altid er let for skolerne at få skemaerne til at gå op – blandt andet som følge af for få faglokaler, for få linjefagsuddannede lærere og busafgange, der passer dårligt med elevernes ringetider – især på landet. Alligevel opfordrer hun kommunerne til at tage ansvar af hensyn til børnene.
- Meget af det handler om rammerne, som skolelederne ikke kan gøre ret meget ved, siger Mette With Hagensen til Politiken.
I en mail til Politiken skriver Anna Mee Allerslev (R), der er formand for KL’s børne- og kulturudvalg, at der er 'praktiske forhold', der spiller ind.
- Når det er sagt, er det selvfølgelig ikke meningen, at eleverne skal sidde og have fagligt tunge fag otte timer i træk. Skulle dette være tilfældet på nogle skoler, vil jeg kraftigt anbefale, at det ændres. Her har skolebestyrelserne faktisk også meget indflydelse, skriver Anna Mee Allerslev.
dc
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.