Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Ledige får lige mange samtaler uanset jobchance

Det er for svært for jobcentre at afsætte mest tid til dem, der har mest brug for det, mener flere parter.
14. JAN 2021 7.00

Regler stiller meget rigide krav til jobcentrene om, at alle nyledige skal indkaldes til mindst seks samtaler i løbet af det første halve års ledighed. Det betyder, at indsatsen bliver for ens for alle grupper, selvom der er enorm forskel på de lediges jobchancer, skriver KL's nyhedsbrev Momentum.

I 2019 blev der i gennemsnit givet 7,7 samtaler per års dagpengeledighed til de forsikrede ledige, og der er meget små udsving, uanset om der er stor eller lille ledighed i faget, viser en Momentum-analyse.

Fx fik designuddannede med en ledighed på 20 pct. i snit 7,9 samtaler pr års ledighed på dagpenge, mens sygeplejersker med en ledighed under en pct. fik 7,2 samtaler, altså stort set det samme.

Samtaler for samtalens skyld

Det er ikke optimal udnyttelse af jobcentrenes ressourcer, mener Thomas Kastrup-Larsen (S), Aalborg-borgmester og formand for KL's Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg.

- Samtaler er et rigtig godt værktøj til at få ledige i job, men vi skal væk fra at holde samtaler for samtalens skyld. Vi skal derfor bruge samtalerne klogere og mere fleksibelt, end vi gør i dag, siger han.

Derfor foreslår KL, at jobparate, som kan klare sig selv i et virtuelt jobunivers, skal kunne nøjes med det i den første del af ledighedsperioden bortset fra en indledende personsamtale, mens resten skal have personlig støtte.

Også professor Dorte Caswell fra Aalborg Universitet, formand i Dansk Socialrådgiverforening Mads Bilstrup og direktør i Danske A-kasser Verner Sand Kirk mener, der er behov for at bløde op i kravene.

I et nordjysk frikommuneforsøg har en række krav til jobcentrets samtaler i nogle år været fjernet som led i et frikommuneforsøg. En nylig evaluering i Vesthimmerland viste ifølge Momentum, at forsøgene har forbedret eller som minimum fastholdt jobcentrenes resultater, at der er en lille øget tilfredshed blandt borgerne, og at medarbejderne er blevet motiveret og bedre kan kunnet lave en meningsfuld indsats.

ak