Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Konkurrence sikrer det bedste fra alle verdener

DEBAT At tvinge de ledige i A-kassen de første seks måneder vil føre til øget dobbeltarbejde, risiko for spildt tid og fare for inhabilitet
10. OKT 2011 11.41

Af Christina Grøntved

Morten Kaspersen forsøger at svare på, hvorfor A-kasserne skal have ansvaret for de forsikrede ledige de første seks måneder af ledighedsperioden. Kaspersen argumenterer ved at nævne et forsøg, hvor man testede A-kassernes evne til at få de ledige i job. Men denne undersøgelse efterlader netop et endnu større spørgsmålstegn ved, at de ledige skal tvinges til at bruge A-kasserne.

Forsøget viser, at tre A-kasser formåede at få det samme antal arbejdsløse i job som kommunen, mens én var dårligere. Her gik dagpengemodtagerne arbejdsløse i tre uger længere, end hvis kommunen havde hjulpet dem med jobsøgningen. Samtidig viser evalueringen, at A-kasserne ikke har haft tilstrækkelig med kontakt til virksomhederne i lokalområdet og heller ikke er gode nok til at afholde jobsamtaler til tiden. Konklusioner, en 2009-rapport fra Handelshøjskolen ved Aarhus Universitet ligeledes bekræfter.

Husk tilfredshedsmålingerne
Kaspersen læner sig derudover op af et samarbejde med Københavns Kommune, der fungerer godt. Det kan vi kun hylde. Samarbejde mellem kommuner og aktører, der hjælper jobcentrene i beskæftigelsesindsatsen, er en helt nødvendig præmis for at få de ledige i arbejde. Det ved vi om nogen, da alle vores medlemmer dagligt praktiserer gode samarbejder med kommunerne, med det resultat, at de ledige kommer i arbejde. Hvis vores tilbud er så grelle, som Kaspersen antyder, så tvivler jeg på, at de succesfulde samarbejder ville fortsætte. Og så må jeg da anbefale Kaspersen at læse vores gode tilfredshedsmålinger, ligesom jeg må huske Kaspersen på, at vi belønnes efter resultater.

Vi håber, at A-kasserne fortsætter de gode samarbejder med kommunerne. Men det forklarer på ingen måde, hvorfor de ledige skal tvinges i A-kassen de første seks måneder, med øget dobbeltarbejde, risiko for spildt tid og fare for inhabilitet til følge. Den eneste løsning er til stadighed, at den ledige går ind ad én dør, nemlig kommunens. Derfra kan A-kasserne være en aktør, der i lige konkurrence med andre aktører har gode tilbud, som de ledige kan vælge, når det er relevant for dem. Det er nemlig konkurrencen, der sikrer det bedste af alle verdner.

Brancheskift er centralt
Når vores medlemmer samarbejder med jobcentrene, trækker vi på hinandens spidskompetencer og er i konstant dialog til gavn for den ledige, der kommer hurtigst muligt i job. Kommunerne ved, at vi ser på den lediges kompetencer og muligheder. Også hvis mulighederne skulle ligge i et brancheskift, hvilket de ofte gør.

Kaspersen åbner for flere spørgsmål, end han besvarer. Han skriver, at A-kasserne blot ønsker 'rådgivnings og vejledningsforpligtigelsen'. Det har A-kasserne allerede - nemlig rådgivningsforpligtelsen vedrørende dagpenge, dagpengerettens længde, rådighedsreglerne, rettighed og pligter. Det må hverken jobcentrene eller eksempelvis vores medlemmer rådgive om.

Betyder det så, at A-kasserne i en ny model vil give slip på denne forpligtigelse? Eller mener Kaspersen virkelig, det er hensigtsmæssigt over for den ledige, at A-kasserne både skal yde neutral jobrådgivning samtidig med, at A-kassen skal vurdere, om den ledige agerer korrekt ift. at kunne få udbetalt dagpenge?


Formand for Jobrådgivernes Brancheforening, Christina Grøntved

Foto: http://www.flickr.com/photos/opensourceway/with/4790342142/