DK Medier
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job
Kommunerne skal lettere kunne ændre fartgrænserne
Borgmestre har tidligere efterlyst muligheden, og nu vil transportministeren give bedre mulighed for lavere fartbegrænsninger.
Foto: Finn Frandsen, Politiken/Ritzau Scanpix

Kommunerne skal lettere kunne ændre fartgrænserne

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil give kommunerne bedre mulighed for selv bl.a. nedsættelse af hastigheden i byzoner.
6. MAJ 2021 9.42

Fremover skal kommunerne have bedre mulighed for selv at kunne sætte farten ned lokalt med egne hastighedsbegrænsninger. Sådan lyder det i et forslag til en ny bekendtgørelse, transportminister Benny Engelbrecht (S) netop har sendt i høring. Et forslag flere borgmestre tidligere har efterspurgt.

Kommunerne skal kunne ændre fartgrænserne på enkelte veje og fx sætte den ned til 40 km. i timen i en byzone for at forbedre trafiksikkerheden i bl.a. områder med skoler og børnehaver. Grænsen kan også sænkes til 30 km. i timen, hvis der er særlige vejforløb eller dårlig udsigt.

- Trafiksikkerheden på de lokale villaveje og i byernes centrum er udfordret, og det kan meget vel få alvorlige følger for legende børn, cyklister, dårligt gående og øvrig trafik. Derfor vil jeg gerne gøre det enklere for kommunerne at sænke hastigheden i de områder, hvor de vurderer, at det vil øge trygheden, siger Benny Engelbrecht.

Ændringer skal ske i samarbejde med politiet ud fra en vurdering af forskellige kriterier som vejforhold, bebyggelse, støjniveau og nuværende trafikforhold. Der vil også være mulighed for at hæve fartgrænsen enkelte steder, men ud fra en ekstra vurdering og hvis vejens udformning og hensynet til fodgængere og cyklister ikke taler imod det.

Forslaget er i høring indtil 31. maj og kan træde i kraft fra 1. juli.

mh