Kommunerne skal have lov til at fjerne ulovligt parkerede biler
Fremover skal kommunerne kunne skride ind, hvis biler står ulovligt parkeret i længere tid. Efter tredje p-bøde, skal kommunen kunne fjerne bilen på ejers regning, fremgår det af et forslag fra transportminister Benny Engelbrecht (S).
Foto: Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix

Kommunerne skal have lov til at fjerne ulovligt parkerede biler

Nyt forslag vil give kommuner lov til at fjerne biler efter tre p-afgifter.

Bilister risikerer fremover at få en ekstra straf efter tre p-afgifter, når de ikke overholder de gældende parkeringsregler på offentlig vej.

Et nyt forslag fra transportminister Benny Engelbrecht (S) vil nemlig tillade lokale vejmyndigheder, typisk kommunerne, at fjerne ulovligt parkerede biler efter tre p-afgifter, der i dag er loftet for offentlige p-afgifter. Det oplyser FDM.

Ifølge forslaget, som netop har været i høring, skal kommuner efter den tredje p-afgift have mulighed for at fjerne en bil og køre den på en opbevaringsplads. Begge dele for ejers regning. Afhenter ejeren ikke bilen, inden for hvad der kaldes rimelig tid, kan kommunen herefter sælge bilen.

- Man skal som udgangspunkt altid overholde parkeringsreglerne. Når det er sagt, mener vi, at forslaget er alt for vidtgående og ude af proportion i forhold til forseelsen, siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange, og tilføjer:

- Kommunerne har allerede i dag mulighed for at bede politiet flytte biler, hvis de er parkeret til fare eller gene for trafikken. Det giver god mening. Men med forslaget vil kommunen selv kunne flytte en bil, der eksempelvis er parkeret i en p-bås uden gene for trafikken i øvrigt, men alene fordi den har fået tre p-afgifter. Det, mener vi, er en alt for hård sanktion.

Ingen dokumentation for behovet
Dennis Lange peger på, at langtfra alle ulovlige parkeringer sker bevidst. FDM's rådgivning møder ofte sager, hvor misforståelse af skilte eller oversete afmærkninger har betydet, at bilister er kommet til at parkere ulovligt.

FDM sætter også spørgsmålstegn ved nødvendigheden af en skærpet praksis. Bilisternes organisation har forgæves efterlyst fakta eller statistik, der underbygger behovet. Heller ikke kommunerne selv synes at kunne dokumentere det.

FDM har spurgt Københavns og Aarhus kommuner om, hvor mange gange de har bedt politiet fjerne ulovligt parkerede biler de seneste to år. Fra Aarhus lyder svaret 'nul', mens Københavns Kommune ikke fører statistik over den slags. De to kommuner har heller ikke overblik over, hvor mange gange de har udstedt tre p-afgifter for samme parkering, eller om det overhovedet er sket.

- Vi synes, det er bekymrende, at man vil give kommunerne ret til at fjerne biler uden at have undersøgt, om behovet er der. Tværtimod er det svært at se, at kommunerne i dag har et problem med ulovligt parkerede biler, som politiet ikke kan løse for dem, siger Dennis Lange.

FDM peger også på, at det hurtigt risikerer at blive dyrt at få fjernet sin bil.

Ifølge FDM's oplysninger koster det alene 5.500 kr. at få sin bil afhentet af Københavns Politi. Dertil kommer opmagasineringen.

MG

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev