SILKEBORG / KØGE: Flere kommuner sætter ind for at få unge og andre grupper med lav stemmedeltagelse til at stemme ved kommunal- og regionsvalget 18. november.
I Køge sender byrådet en elektrisk brevstemmebil rundt til uddannelsesinstitutioner, mens Silkeborg satser på opsøgende information og påmindelser i udsatte boligområder.
De unge får altså mulighed for at stemme direkte på deres uddannelsessted, når brevstemmebilen den 13. november kører forbi både Campus Køge, FGU Midt- og Østsjælland samt Køge Gymnasium. Initiativet er en del af en større indsats, der også tæller en kreativ konkurrence og et ungeevent.
- Forskning viser, at det gør en forskel for unge, når dét at stemme bliver en fælles og social begivenhed. Derfor bringer vi stemmeboksen ud til de unge – både for at gøre det nemt og for at gøre det til en oplevelse, hvor de kan stemme sammen med deres studiekammerater, siger borgmester Marie Stærke (S).
Byrådet sender bilen afsted fra Køge Torv med program og taler, og indsatsen er støttet af Økonomiudvalget, som har afsat 80.000 kroner.
Fokus på bestemte områder
I Silkeborg Kommune går man anderledes til værks med målrettet information til borgere i områder med lav stemmeprocent.
Her uddeles flyers og pjecer, og plakater hænges op i trappeopgange, mens sms-påmindelser sendes ud op til valgdagen, og jobcentret viser opfordringer til at stemme på plakater og digitale skærme.
Lokale unge hjælper i Silkeborg med at hænge plakater op mod en mindre betaling. Inddragelsen skal styrke deres forståelse for demokratiet og gøre valget mere nærværende. En del af indsatsen retter sig også mod børn, unge og deres forældre, fordi stemmevaner ofte grundlægges tidligt.
Silkeborg supplerer tiltagene med valgarrangementer på uddannelsesinstitutioner og sender Digital Post til unge på 18-30 år samt tilflyttere i kommunen.
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.


















