DK Medier
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Stillinger
Kommunal kommunikation til borgmesterens fordel
Denne kommunale plakat med Aalborgs socialdemokratiske borgmester Thomas Kastrup-Larsen fik hård kritik for i al for høj grad at ligne en valgplakat.
Foto: Henning Bagger, Ritzau Scanpix

KV21:
Kommunal kommunikation til borgmesterens fordel

Størstedelen af kommunikationen fra kommuner har borgmesteren i fokus, og det er ikke fair over for de andre byrådsmedlemmer, siger kommunalekspert. Han kritiserer også, at kommunerne maler et glansbillede af sig selv.

PODCAST: Kommunale kommunikationsafdelinger er i for høj grad til borgmesterens fordel. Det siger kommunalekspert Roger Buch i den nyeste udgave af podcasten Vi nørder valg.

Han vurderer, at den kommunale kommunikation for det første har karakter af propaganda, som maler et langtfra sandfærdigt glansbillede af, hvor godt det går i kommunen, og for det andet alt for ofte har borgmesteren i fokus.

- Der er behov for en ny form for kommunal kommunikation, der i højere grad præsenterer et mere troværdigt billede af forholdene i kommunen, og som også gør det muligt for andre politikere at blive præsenteret i forbindelse med omtale af kommunale initiativer, siger Roger Buch.

I podcasten lancerer han begrebet "public service-kommunikation", en form for kommunikation, der skal låne metoder fra journalistikken i public service-medier som DR og TV2.

Hør mere om kritikken af den kommunale propaganda i podcasten.