KØBENHAVN: Trods en forbedring af luftkvaliteten i hovedstaden de senere år er blevet forbedret, så er den stadig galt. Ifølge tal fra Miljøstyrelsen vil EUs grænseværdi for kvælstofoxid i år blive overskredet på 35 københavnske vejstrækninger. Trafikken er årsag til omkring 90 procent af forureningen, fortæller Berlingske Tidende.
- Vi vil gerne have så ren og sund luft som muligt, men problemet er, at regeringen ikke vil give os lov til at bruge de værktøjer, der skal til. Vi kan ikke få lov at indføre trængselsafgifter, stille miljø-krav til skibstrafikken eller skærpe kravene til miljø-zonen og forlange, at alle personbiler skal køre med partikelfilter som i Berlin, siger Københavns teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF) til avisen. Han bakkes op af et flertal i Borgerrepræsentationen.
De borgerlige på Københavns Rådhuset er skeptiske over for en lovændring, der gør det muligt for kommunen at stille skrappere miljøkrav til biltrafikken. De peger i stedet på øget cykeltrafik samt en ny østgående omfartsvej via en havnetunnel, der kan lede trafik væk fra indre by. Men Venstre og de Konservative vil ikke udelukke, at det kan blive nødvendigt at skærpe kravene til trafikken inden for en årrække.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.