KØBENHAVN: Søndag såede Berlingske Tidende tvivl om lovligheden af et af Københavns mange aktiveringstilbud. Direktør Thomas Thellersen Børner holder fast i, at indsatsen er både lovlig og fornuftig og afventer nu svar fra Beskæftigelsesministeriet.
Ledige skal tilbydes aktivering i forløb af mindst fire ugers varighed og mindst 25 timer om ugen. Jobservice i Farvergade i København er et tilbud til ledige, som er tættest på arbejdsmarkedet, den såkaldte matchgruppe 1. De møder op i Farvergade mindst én gang om ugen, hvor de dokumenterer, at de har søgt job og sammen med en beskæftigelseskonsulent lægger en plan for næste uges job-søgning, virksomhedsbesøg, it-kurser m.m. Kursisterne skal være aktivt jobsøgende og have fremmøde i jobcentret svarende til 30 timer om ugen.
- Beskæftigelsesloven er ikke meget præcis på det her område. Det springende punkt er, om beskæftigelsesministeren fastslår, at der er et aktivitetskrav eller et tilstedeværelseskrav. Skal man sidde i et lokale sammen med andre ledige for at være jobsøgende, eller kan det foregå på andre måder, for eksempel ved at gå ud og møde virksomhederne? Og skal man løbe efter hver enkelt ledig med et stopur, eller kan man anslå, hvor meget tid de hver især bruger for at opfylde kravene?
- Vi har ikke haft grund til at tro, at vores tilbud er ulovligt. Nu har Berlingske Tidende rejst den tvivl, og derfor har vi sendt et brev til Arbejdsmarkedsstyrelsen, hvor vi beder dem afgøre, om vi har tolket loven korrekt. Hvis ikke det er tilfældet, må vi selvfølgelig ændre praksis. Derudover skal vi selvfølgelig løbende kontrollere, at vores egne tilbud lever op til de retningslinjer, vi har for dem.
Folketingets Ombudsmand siger, at han vil følge sagen tæt.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.