Så enkelt kan det beskrives, når borgerne i Frederiksberg Kommune skal have et nyt pas. Og dermed bliver de ifølge kommunen selv de første i landet med sådan en ordning, skriver HK Kommunal.
- Da vi skulle overtage udstedelsen pas og kørekort, havde vi hørt om tunge arbejdsgange, og at der ikke var elektroniske løsninger, siger Sara Mia Petersen, der er fagleder for pas og kørekort i kommunen.
Da Frederiksberg Kommune 1. januar overtog opgaven fra politiet, ledte de derfor efter en digital løsning. Siden fik de it-leverandøren Fujitsu med på idéen, hvilket betød, at kommunens medarbejderne har siddet med programmører fra Fujitsu for at få udarbejdet det rigtige system. Der er gallapremiere på det 15. november.
- Vi sparer mange henvendelser, og det gør arbejdsgangene lettere. Jeg håber, det frigiver ressourcer, og vi glæder os vildt over det, siger Sara Mia Petersen.
I første omgang er det pasudstedelsen, der gøres elektronisk. Men ifølge Sara Mia Petersen er tanken, at der på længere sigt også udvikles et lignende system til kørekort. Hendes vision på endnu længere sigt er, at det hele kan klares over nettet, og at sagsbehandlerne langsomt forsvinder fra organisationen undtagen til at kontrollere oplysningerne.
For eksempelvis billedet skal ikke afleveres manuelt mere. Det kan gøres på kommunens hjemmeside, hvor der blandt andet vil stå, hvilke kriterier der er for et korrekt billede.
Indtil videre er der dog stadig lovgivning i vejen for, at kommunen kan gøre processen 100 procent digital. Her er der krav om, at kommunen for eksempel skal kontrollere oplysninger om hvorvidt pasansøgerens højde er korrekt. Derfor skal borgeren møde op og desuden skrive under, inden passet frigives.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.