KL vil effektivisere - lærerne vil have kvalitet

KL vil effektivisere - lærerne vil have kvalitet

KL tilbyder nu hjælp til kommuner til at optimere lærernes arbejdstid. Lærerne finder det skuffende at fokus ikke er kvalitet i undervisningen i stedet for rigide sammenligninger

KL etablerede sidste år et netværk for tyve kommuner, hvor målet var en mere effektiv brug af lærernes arbejdstid. Resultaterne viste, at lærerne kan undervise mere. Nu tilbyder KL flere kommuner at få hjælp til at optimere lærernes arbejdstid, fortæller lærernes fagblad, Folkeskolen.

Bag resultatet lå en analyse, der omfattetede 8.200 lærere på 254 skoler. Og det er de resultater, KL nu tilbyder at skaffe i andre end de oprindeligt  20 kommuner, der ønsker at opnå en mere effektiv udnyttelse af lærernes arbejdskraft.

KL skriver på sin hjemmeside:

'Formålet med partnerskabet er at understøtte kommunernes arbejde med at optimere ressourceforbruget i folkeskolen. KL vil på baggrund af data fra de enkelte kommuner, afdække hvor meget lærerne i gennemsnit underviser. Ligeledes belyses, om der er forskelle mellem undervisningsprocenten på kommunernes skoler, og om der er forskel mellem den faktiske undervisningstid og den undervisningstid, der er forudsat i kommunens budget.

Efterfølgende vil KL lave et skøn over de deltagende partnerskabskommuners umiddelbare økonomiske potentiale ved at korrigere brugen af lærernes arbejdstid.

KL vil herefter udbrede de erfaringer, der findes i projektet til andre kommuner. Herved synliggøres de kommunale forskelle i brugen af lærernes arbejdstid, så det bliver muligt for kommunerne at sammenligne den variation og spredning, der gør sig gældende. Samtidig vil dette give mulighed for at viderebringe erfaringer til alle kommuner.'

Den udmelding bliver ikke varmt modtaget i DLF, Danmarks Lærerforening. Til Folkeskolen siger formand for overenskomstudvalget i DLF Gordon Ørskov Madsen:

- Det er ærgerligt, at kommunerne ikke vælger at påtage sig et ansvar for kvaliteten i folkeskolen i stedet for at fortsætte med rigide sammenligningsøvelser. Politikerne siger, at de står ved arbejdstidsaftalen og samtidig undergraver de den på den her måde.

- Vores arbejdstidsaftale er bygget op om at skabe kvalitet i folkeskolen og gøre folkeskolen til en attraktiv arbejdsplads. Vi vil væk fra tælleri og tal for at skabe rum for ordentlig ledelse og kvalitet i undervisningen. Det skulle KL bruge noget mere krudt på, siger Gordon Ørskov Madsen.  

mou

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev