- Den overordnede linie i finanslovsforslaget er rigtig. Grundideen om at omprioritere fra tilskudsordninger og administration til borgernær service god
Formanden for KL, Anker Boye (S), siger i en kommentar til finanslovsudspillet, at den halve milliard ekstra, der afsættes til forbedring af ældrepleje og omsorg, ikke er tilstrækkelig.
- Den overordnede linie i finanslovsforslaget er rigtig, når det gælder omprioriteringen til borgernær service. Men man ikke kan få alverden i forbedringer på ældreområdet for halv mia. kr., siger KL’s formand Anker Boye.
Af forslaget til finanslov for 2002 fremgår, at regeringen har afsat 7 mia. kr. til nye initiativer, heraf 0,5 mia. kr. til et løft af ældreområdet. Regeringen lægger bl.a. op til mere fleksibel hjemmehjælp, frit valg af leverandør både i relation til praktisk hjælp og personlig pleje, erstatningstimer for udeblevet hjemmehjælp, frit valg af plejebolig samt ret til at få sin ægtefælle med i en plejebolig.
- Den overordnede linie i finanslovsforslaget er rigtig. Grundideen om at omprioritere fra tilskudsordninger og administration til borgernær service, hilser vi velkommen i KL, siger Anker Boye.
- Skattestoppet betyder, at der er meget begrænset spillerum for finansiering af nye initiativer. I den situation er det meget vigtigt, at regningen for nye lovinitiativer ikke bare sendes til kommunerne. Udgifter som følge af ny lovgivning må kompenseres fuldt ud.
- En halv mia. kr. lyder af noget, men det rækker faktisk ikke særlig langt på ældreområdet. Det svarer til mindre end 2 procent af det, kommunerne allerede i dag bruger på området, siger Anker Boye
- Derfor er det utroligt vigtigt, at regeringens forslag udformes, så de ikke i praksis bliver rasende dyre for kommunerne at gennemføre.
- Af positive elementer i regeringens initiativer vil jeg blandt andet fremhæve forslaget om mulighed for udlicitering af hjemmesygepleje – det har vi fra KL’s side længe efterlyst.
- Frit valg mellem kommunal og privat hjemmehjælp er et godt redskab i kvalitetsudviklingen af hjemmehjælpen, men det bør fortsat være op til den enkelte kommune at beslutte i hvilket omfang, der inddrages andre leverandører i opgaveløsningen. Også lokalt skal der jo være et velfungerende marked, siger Anker Boye.
- De ældre skal selvfølgelig have den hjemmehjælp de har krav på, men en stram forpligtelse til at overholde alle besøgstider ned til sidste minut vil være meget dyr for kommunerne, idet der vil skulle afsættes ekstra ressourcer til akut opståede behov. En sådan forpligtelse vil desuden betyde personalemangel i hjemmeplejen, siger Anker Boye. Han fremhæver, at det er uklart, hvordan regeringen forholder sig til aflyste hjemmehjælpsbesøg, som den ældre selv ønsker aflyst.
- En forbedring af mulighederne for friere valg på plejeboligområdet handler først og fremmest om kapacitet og økonomi snarere end om lovgivning, ellers vil borgerne jo bare skulle vælge mellem forskellige ventelister. Kommunerne forsøger allerede i dag at tilgodese den ældres ønsker indenfor den eksisterende kapacitet. Hvis regeringen imidlertid ønsker, at den enkelte skal have helt frit valg, må den også finansiere den nødvendige kapacitetsudvidelse.
- Finanslovsforslaget forudsætter, at kommunerne reducerer den stigning i serviceudgifterne, der fremgår af de kommunale budgetter for 2002. Men det er helt afgørende, at kommunernes samlede budgetmæssige rammer ikke beskæres.
- Det nytter jo ikke noget at give ½ mia. kr. til ældreområdet med den ene hånd, hvis man samtidig inddrager pengene fra kommunerne med den anden. Vi hverken kan eller vil genåbne kommunernes vedtagne budgetter, pointerer Anker Boye.
- Den overordnede linie i finanslovsforslaget er rigtig, når det gælder omprioriteringen til borgernær service. Men man ikke kan få alverden i forbedringer på ældreområdet for halv mia. kr., siger KL’s formand Anker Boye.
Af forslaget til finanslov for 2002 fremgår, at regeringen har afsat 7 mia. kr. til nye initiativer, heraf 0,5 mia. kr. til et løft af ældreområdet. Regeringen lægger bl.a. op til mere fleksibel hjemmehjælp, frit valg af leverandør både i relation til praktisk hjælp og personlig pleje, erstatningstimer for udeblevet hjemmehjælp, frit valg af plejebolig samt ret til at få sin ægtefælle med i en plejebolig.
- Skattestoppet betyder, at der er meget begrænset spillerum for finansiering af nye initiativer. I den situation er det meget vigtigt, at regningen for nye lovinitiativer ikke bare sendes til kommunerne. Udgifter som følge af ny lovgivning må kompenseres fuldt ud.
- En halv mia. kr. lyder af noget, men det rækker faktisk ikke særlig langt på ældreområdet. Det svarer til mindre end 2 procent af det, kommunerne allerede i dag bruger på området, siger Anker Boye
- Derfor er det utroligt vigtigt, at regeringens forslag udformes, så de ikke i praksis bliver rasende dyre for kommunerne at gennemføre.
- Af positive elementer i regeringens initiativer vil jeg blandt andet fremhæve forslaget om mulighed for udlicitering af hjemmesygepleje – det har vi fra KL’s side længe efterlyst.
- Frit valg mellem kommunal og privat hjemmehjælp er et godt redskab i kvalitetsudviklingen af hjemmehjælpen, men det bør fortsat være op til den enkelte kommune at beslutte i hvilket omfang, der inddrages andre leverandører i opgaveløsningen. Også lokalt skal der jo være et velfungerende marked, siger Anker Boye.
- De ældre skal selvfølgelig have den hjemmehjælp de har krav på, men en stram forpligtelse til at overholde alle besøgstider ned til sidste minut vil være meget dyr for kommunerne, idet der vil skulle afsættes ekstra ressourcer til akut opståede behov. En sådan forpligtelse vil desuden betyde personalemangel i hjemmeplejen, siger Anker Boye. Han fremhæver, at det er uklart, hvordan regeringen forholder sig til aflyste hjemmehjælpsbesøg, som den ældre selv ønsker aflyst.
- En forbedring af mulighederne for friere valg på plejeboligområdet handler først og fremmest om kapacitet og økonomi snarere end om lovgivning, ellers vil borgerne jo bare skulle vælge mellem forskellige ventelister. Kommunerne forsøger allerede i dag at tilgodese den ældres ønsker indenfor den eksisterende kapacitet. Hvis regeringen imidlertid ønsker, at den enkelte skal have helt frit valg, må den også finansiere den nødvendige kapacitetsudvidelse.
- Finanslovsforslaget forudsætter, at kommunerne reducerer den stigning i serviceudgifterne, der fremgår af de kommunale budgetter for 2002. Men det er helt afgørende, at kommunernes samlede budgetmæssige rammer ikke beskæres.
- Det nytter jo ikke noget at give ½ mia. kr. til ældreområdet med den ene hånd, hvis man samtidig inddrager pengene fra kommunerne med den anden. Vi hverken kan eller vil genåbne kommunernes vedtagne budgetter, pointerer Anker Boye.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.