Mandag kontaktede KL Indenrigs- og Sundhedsministeriet for at få afklaret de rammer, kommunalfuldmagten stiller for katastrofehjælp af økonomisk art.
- Det må som udgangspunkt anses for en statslig opgave at yde humanitær hjælp i anledning af katastrofer, krigsbegivenheder m.v. i udlandet. Det er dog fast antaget i praksis og i den kommunalretlige litteratur, at kommuner uanset det nævnte udgangspunkt ikke er afskåret fra at yde en (i forhold til kommunens budget) begrænset/bagatelagtig rent humanitær hjælp i sådanne tilfælde, forudsat at hjælpen ikke i øvrigt ledsages af "udenrigspolitiske udtalelser eller tilkendegivelser." Noget bestemt maksimum for hjælpens størrelse kan ikke angives. For i videst muligt omfang at sikre, at hjælpen anvendes til det forudsatte formål, vil den mest tilrådelige fremgangsmåde være, at hjælpen ydes til/kanaliseres gennem en alment anerkendt hjælpeorganisation, oplyser Erling Friis Poulsen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.