Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

IT-generationen svigter kommunale hjemmesider

Unge har sværere end deres forældre ved at forstå, hvad kommunerne skriver på nettet

Brugere af kommunale selvbetjeningsløsninger på internettet bliver så forskrækkede af uforståelige begreber og dårligt sprog, at selv de unge fra IT-generationen i stedet vælger at ringe, skrive eller møde op hos borgerservice, når de for eksempel skal skifte læge eller ændre adresse. Det fortæller Berlingske.

En undersøgelse, som Gallup har gennemført for Berlingske, viser, at 38 pct. af de 18-35-årige synes at det er let at benytte digital selvbetjening. Men i forældregenerationen, de 39-59-årige, synes 47 pct., at det er let.

I kommunerne breder erkendelsen af, at det har slået fejl og konstaterer, at målet om, at digital selvbetjening skal udgøre 30 pct. af alle borgerhenvendelser allerede fra næste år mod sølle to pct. i dag, er så godt som uopnåeligt.

- Vores udfordring er, at de unge ikke fatter, hvad vi snakker om. Eller rettere, at vi ikke forklarer det, så de forstår det, siger Astrid Marie Starck, konsulent i KL til avisen.

mou