
AALBORG: Ældre- og Handicapforvaltningen modtog tirsdag 'Redegørelse vedrørende undersøgelse af forholdene på Fremtidens Plejehjem' fra konsulentfirmaet Revas.
Den uvildige redegørelses hovedkonklusion er, at 'der ligger store udfordringer og nødvendige arbejdsopgaver foran for Fremtidens Plejehjem. På nuværende tidspunkt er det dog vores samlede og overordnede vurdering, at beboerne i det store og hele har det godt og modtager en acceptabel hjælp og støtte. Men på kort sigt kræver det i sig selv en stor indsats at fastholde dette, idet denne situation er meget sårbar.'
Redegørelsen konkluderer yderligere, at 'ingen har været i umiddelbar livsfare, særlig ikke beboernes almentilstand og helbredsmæssige forhold taget i betragtning.'
Derimod retter redegørelsen kritik af arbejdstilrettelæggelsen: 'En uklar ledelsesstruktur, mangel på støtte til omsætning af visioner til daglig praksis, og mangel på opgave- og ansvarsbeskrivelse, er nogle af de elementer, der har og fortsat skaber usikkerhed i hverdagen'.
- Det er en kritik, der også er rejst af de pårørende, og den anerkender vi er berettiget, siger rådmand Thomas Krarup (K) i en kommentar til redegørelsen:
- Revas' rapport indeholder en række anbefalinger, og vi vil følge dem alle. De vil indgå i den handleplan, som Ældre- og Handicapudvalget fastlægger og som skal genskabe et godt samarbejde med beboerne og pårørende med sigte på at forbedre kvaliteten af pleje og støtte til beboerne. siger Thomas Krarup.
Handleplanen adresserer tre hovedområder:
Kvaliteten af pleje
- Et eksternt firma skal løbende gennemføre kvalitetsmålinger, der følger beboernes oplevelse af kvaliteten.
- Firmaet skal kvartalsvis det næste år afrapportere til Ældre- og Handicapudvalget om fremdriften i handleplanen
- Fokus på Embedslægetilsynets rapporter og handleplaner fastholdes.
- Der skal sikres forventningsafstemning med de pårørende med udgangspunkt i kvalitetsstandarden for plejeboliger.
Ledelse
- Ledelsen forenkles på plejeboligområdet. Ansvar samt referencer skal stå mere klart. Det sker bl.a. ved at plejehjemslederne i fremtiden refererer direkte til plejeboligchefen. Processen er igangsat.
- På Fremtidens Plejehjem nedlægges centerchefstillingen.
- For at skabe forudsigelighed og klarhed om ledelsen af Fremtidens Plejehjem og hele plejeboligområdet opslås stillingerne som ældre- og sundhedschef og plejeboligchef inden sommerferien.
Personale
Den midlertidige opnormering på Fremtidens Plejehjem fastholdes året ud for at sikre, at den vedtagne arbejdsmiljøplan bliver realiseret. Desuden skal sammensætningen af personale og plejeopgaverne grundigt evalueres.
Allerede iværksatte initiativer
- Styrket ledelse
- Tilstedeværelse af ledelse på Fremtidens Plejehjem i flere af døgnets timer
- Flere personaleressourcer
- Iværksættelse af arbejdsmiljøhandlingsplan
Se Revas' rapport om Fremtidens Plejehjem.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.