
HVIDOVRE: Hvidovre Kommune og Hvidovre Lærerforening vil have et tydeligt billede af, hvordan lærernes arbejdsdag er. Kommunen har derfor nu i samarbejde med lærerforeningen bestilt en analyse af lærernes arbejdstid. Den skal bl.a. give kommunen en sikrere viden om, hvordan arbejdsopgaverne omkring øget inklusion påvirker lærernes arbejdsdag.
- Det vi nu går i gang med er en helt banebrydende undersøgelse af lærernes arbejdstid, som vi i sidste ende skal bruge til at gøre folkeskolerne endnu bedre til gavn for vores børn og unge, siger Børne- og Ungedirektør Christine Brochdorf:
- Det er vigtigt for mig at sige, at analysen skal bruges konstruktivt og gerne til at forbedre forholdene for lærerne og i hvert fald til at sikre os, at ressourcerne er dér, hvor de skal være.
Analysen af lærernes arbejdstid skal se lærernes arbejdstid med andre briller. Det skal ikke kun handle om forberedelsestimer, undervisningstimer og samlet timetal. Det skal i højere grad handle om, hvordan lærerne selv oplever deres arbejdstid. Og fx sætte fokus på, hvilke tanker og bekymringer lærerne gør sig efter endt arbejdsdag.
Kun lidt kendskab
- Der er meget lidt kendskab til, hvad en lærer laver, når hun ikke underviser. Debatten kommer ofte til at handle om tal og ikke indhold i en lærers arbejdsliv. Denne analyse vil forhåbentlig kunne belyse dette, så vi i højere grad kan skabe gode forhold, både for elever og lærere. Hvis det skal lykkes at skabe en vellykket inklusion, er denne viden vigtig, siger Lærerforenings formand Flemming Ernst og tilføjer:
- Man kunne ønske sig, at man også på landsplan ville have undersøgt dette, inden der gennemføres store ændringer af folkeskolen og lærernes arbejde.
Lærerforening, skoleledere og lærere bliver repræsenteret i den styregruppe og en følgegruppe, der skal bl.a. skal komme med input, hvordan analysen skal laves.
Det er et eksternt firma, Hassø Consulting, der udarbejder analysen – ved hjælp af bl.a. timeregnskab, logbog, observationer og både individuelle og fokusgruppeinterviews. Analysen bliver gennemført i marts-april måned og resultaterne forventes klar til maj.
Analysen af lærernes arbejdstid skal bruges til tre ting:
1. Input til fremtidige lokallønsaftaler.
2. Give et grundlag for at vurdere de arbejdsopgaver, der følger med inklusion.
3. Afdække om ressourcerne helt overordnet skal fordeles anderledes, om lærernes opgaver kan løses anderledes, optimeres eller omlægges.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.