Omprioriteringsbidraget er den store joker i de kommunale budgetter for 2017 og frem. Når kommunerne har skullet få de økonomiske ender til at nå sammen, har de regnet med at få alle pengene fra den ene procent tilbage igen, eller også har de regnet med at få 80 pct. tilbage, eller 75 pct. eller 50 pct. Eller ingenting overhovedet.
Den højst uens praksis fremgår af en afdækning, som avisen Kommunen har foretaget, og den er så uens, at 'troværdigheden omkring kommunernes budgetlægning smuldrer', ifølge Økonomidirektørforeningens formand Tom Ahmt, som lægger skylden på 'den politiske proces, der nu lægges op til' - altså den opdeling af fundamentet for den kommunale økonomi i dels kommunernes økonomiaftale i juni, dels finanslovsforhandlingerne i november, sidstnævnte efter at kommunebudgetterne skal være færdige.
Deraf den uens praksis for hvor meget kommunerne venter at få på finansloven fra næste år. Men selv i de kommuner hvor man ikke regner med at få noget, vil man først for alvor hvæsse sparekniven, når man kender finansloven. For hvis nu...
Overblik over 2016
I 2016 er situationen anderledes. Graden af tilbageførsel af den ene procent var kendt inden kommunebudgetterne skulle være færdige. Resultaterne af de kommunale budgetlægninger er dog mindst lige så uens som deres praksis for håndtering af omprioriteringsbidraget.
Seks kommuner sætter kommuneskatten op i 2016, tre sætter den ned. En enkelt kommune øger grundskyldspromillen, seks sætter den ned. Og 14 kommuner nedsætter dækningsafgiften for erhvervsejendomme, ingen sætter den op.
Kommuneskatten sættes op i
- Albertslund (0,5)
- Guldborgsund (0,5)
- Norddjurs (0,5)
- Struer (0,4)
- Lolland (0,3)
- Esbjerg (0,2)
Kommuneskatten sættes ned i
- Billund (0,5)
- Ikast-Brande (0,5)
- Lejre (0,1)
Grundskyldspromillen sættes op i
- Guldborgsund (0,34)
Grundskyldspromillen sættes ned i
- Faxe (1,13)
- Frederiksberg (1,00)
- Favrskov (1,00)
- Hvidovre (0,600)
- Lyngby-Taarbæk (0,500)
- Helsingør (0,300)
Lyngby-Taarbæk sænker desuden dækningsafgiften for landbrugsejendomme med 0,100 promille.
Dækningsafgiften for erhvervsejendomme sættes ned i
- Ringsted (2,500)
- Frederikssund (1,250)
- Nyborg (1,505)
- Horsens (1,500)
- Middelfart (1,070)
- Furesø (1,000)
- Kolding (0,800)
- Dragør (0,500)
- Roskilde (0,423)
- Høje-Taastrup (0,200)
- Helsingør (0,200)
- Odense (0,200)
- Brøndby (0,100)
- Vallensbæk (0,100)
Under et giver ændringerne i kommuneskatterne en stigning på 99 mio. kr., mens ændringerne i grundskylden giver en nedsættelse på 49 mio. kr. Dertil kommer nedsættelserne af dækningsafgiften på tilsammen 43 mio. kr.
Abonnenter på avisen Kommunen kan læse mere om kommunebudgetterne her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.














