dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
KV13 71,9 pct af vælgerne valgte i tirsdags at sættes deres kryds til KV13, det er en stigning på 6,1 procentpoint i forhold til valget i 2009
21. NOV 2013 10.17

Kampagnen 'tænk dig om før du ikke stemmer', som Økonomi- og Indenrigsministeriet, Danske Regioner og KL står bag, har givet bonus, hvis man kigger på den samlede stemmeprocent til tirsdagens kommunal- og regionsvalg. 71,9 pct af de stemmeberettigede danskere fik sat deres kryds inden valgstederene lukkede og det er en klar stigning i frhold til ved valget i 2009, hvor kun 65,8 pct stemte.

KL har brugt seks millioner kroner på kampagne for at få vendt en nedadgående tendens hos vælgerne. Og de er tilfredse med reusultatet.

-Vi er rigtig glade for valgdeltagelsen. Vi kan nok ikke tage hele æren alene. Vi synes, at det har været en god kampagne, men vi har også haft mange gode partnere som McDonald's og trafikselskaberne. Hvis bare vi kunne vende den nedadgående kurve, ville jeg være glad, siger formand for KL Erik Nielsen (S) til Politiken.

- Det er en massiv kampagne, der gør forskellen. Og den har fået meget medieomtale. I stort set alle medier har man snakket på en måde, som gør, at dem der ikke stemte, kunne få en form for dårlig samvittighed. Og så er der rettet særlig opmærksomhed på unge, indvandrere og de svage, siger valgforsker og lektor i statskundskab ved Aalborg Universitet Johannes Andersen til Politiken.

I de enkelte kommuner er der også kørt kampagner for en højere stemmeprocent og mange steder kan de også prale af at valgdetagelsen har været højere end på landsplan. Det er blandt andet i Skanderborg hvor 78,43 pct stemte, i Rebild var det over 80 pct der stemte til KV13 og det er en stigning på over 7 procentpoint i forhold til seneste valg.

Landets højeste stemmeprocent finder man på Fanø, hvor hele 85,42 pct afgav deres stemme til KV13.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/hoej-stemmeprocent-ved-kv13

GDPR