Tallene viser, at godsomsætningen i først halvår af 2008 har samme høje niveau som den tilsvarende periode i 2007.
Eftersom mængderne af kul er gået kraftigt tilbage – mere end 1 mio. tons i perioden – er der faktisk tale om en pæn stigning i mængderne af det øvrige gods. Det er især olie, korn, skrot, og bygge-materialer, der går frem. Antallet af containere går 2,5 procent frem, mens færgegodset har noteret en beskeden tilbagegang.
- Der er en markant tendens til at gods, der før blev kørt med lastbil hele vejen, nu sejler med skib på en del af strækningen, siger Uffe Steiner Jensen.
- Vi ser helt små laster ned til 300 tons transporteret med skibe. Det giver et mindre CO2-udslip, og det understreger havnenes voksende betydning som et netværk af transportcentre langs havets blå motorvej. Men godset skal jo også til og fra havnene på landsiden. Derfor er der behov for nye og bedre veje og baner i de større havnes bagland.
Danske Havne foreslår, at den kommende statslige investeringsplan for infrastruktur indeholder en ”havne-pakke” med veje og baner til havnene. Der er behov for 15 vej- og 5 baneprojekter til i alt 16 større danske havne. Samlet pris: 2,7 mia. kr.
For at sætte fokus på havnenes betydning for den regionale og nationale udvikling holder Danske Havne i øvrigt et regionalt havnemøde i Køge Havn den 29. september. Mødet, der er det fjerde i rækken, får deltagelse af havnefolk, folketingspolitikere og eksperter.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.