Grøn aftale sikrer flere ladestandere
Regeringen og Folketings-flertal er klar med 50 mio. kr. til flere ladestandere ved fx etageejendomme uden adgang til hjemmeopladning.
Foto: Mikkel Hørlyck, Ritzau Scanpix

Grøn aftale sikrer flere ladestandere

Grøn omstilling skal være med til at sætte gang i hjulene efter coronakrisen, så regeringen og et stort flertal i Folketinget har færdiggjort forhandlingerne om 50 mio. kr. til flere ladestandere til elbiler.
4. APR 2020 11.50

Midt i en coronatid bliver der også indgået andre aftaler på Christiansborg. I fredags blev regeringen og et bred flertal i Folketinget enige om en politisk aftale, der sikrer 50 mio. kr. til flere ladestandere til elbiler og 25 mio. kr. til at fremme grøn erhvervstransport som en del af Energiaftalen fra 2018.

Ladestanderne skal op ved motorvejene, på landevejene og foran etageejendommen, der ikke har adgang til opladning derhjemme.

Det sker blandt andet for, at en grønne omstilling kan være en 'motor i genrejsningen af dansk økonomi efter coronakrisen', lyder det i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets pressemeddelelse. 

- Regeringens hovedfokus lige nu er coronakrisen. Samtidig har vi forsøgt at sikre fremdrift på klimadagsordenen, og nu er det lykkes at lande en aftale om flere ladestandere i hele landet. Det er enormt vigtigt, for uden ladestandere får vi ikke flere danskere til at udskifte benzinbilen med elbilen. Med aftalen sikrer vi også ladestandere og tankanlæg til grønne vare- og lastbiler, så vi kommer hele vejen rundt, siger minister Dan Jørgensen (S).

Kommunerne er i gang
Undersøgelser viser nemlig, at manglende ladestandere er en af årsagerne til, at mange fravælger at købe en elbil, men det skal altså ikke være en undskyldning længere. 

Flere kommuner har også allerede prioriteret ladestanderne, og blandt andet i Roskilde, Rebild og København kommuner er der flere på vej.

Aftalen er indgået mellem regeringen og Venstre, De Radikale, DF, SF, EL, De Konservative, LA og Alternativet. Forhandlingerne gik i gang inden coronakrisen, og regeringen har valgt at gennemføre virtuelle forhandlinger for at kunne indgå den politiske aftale.

Fakta:

  • Pulje på 50 mio. kr. skal udbrede offentlig tilgængelig ladeinfrastruktur til elbiler på motorvejsnettet, i områder uden for byerne og i byerne. Puljen skal bidrage til at etablere den basale ladeinfrastruktur, som binder landet sammen. Den del af puljen, der går til motorvejsnettet skal særligt bidrage til, at der kommer flere lynladere. I byerne skal puljen blandt andet bidrage til, at dem, som ikke har adgang til hjemmeopladning, også kan oplade deres elbiler.
  • Pulje på 25 mio. kr. til omstilling af erhvervstransport skal fremme etablering af offentlig tilgængelig ladeinfrastruktur og tankanlæg til grønne vare- og lastbiler, der anvender alternative drivmidler. Puljen kan endvidere anvendes til pilotprojekter, hvor der både indgår tilskud til køretøjer og infrastruktur. Det vil her være afgørende, at der er privat medfinansiering af merprisen for de grønne køretøjer, samt at det sker, hvor der er behov for en understøttelse af markedet.
  • Det er blev også aftalt, at man skal se nærmere på, hvordan det kan blive nemmere at betale for opladning ved offentligt tilgængelige ladestandere. Ligesom man vil undersøge, hvordan puljen i kommende år vil kunne understøtte den grønne omstilling af færger.

Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

ibs

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev