dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
AKTUELT:Finanslov 2026BeredskabGrøn trepartBudget 2026Podcast: Ledelse i forandringKV25Kunstig Intelligens

Gennembrud for frivillig integration i folkeskolen

København har opnået overraskende gode resultater med at blande børn af indvandrere med danske
17. APR 2008 7.27
Opsigtsvækkende analyse viser forbløffende resultater for ”Københavnermodellen”, der arbejder for bedre integration med frivillige pladser til tosprogede elever på skoler og fritidsinstitutioner med mange etnisk danske elever. Og omvendt.

Siden 2005 har knap 200 tosprogede skolestartere taget imod tilbuddet om at vælge en af de reserverede pladser på folkeskoler med mange etnisk danske elever. Men bølgen af tosprogede elever der uopfordret er fulgt med, er mere end dobbelt så stor.

- Et stort gennembrud for kulturmødet og den frivillige integration, siger børne- og borgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF) og børne- og ungdomsforvaltningen.

- Hver tredje elev i den københavnske folkeskole har rødder udenfor Danmark, og hovedstaden er stolt af at være en multietnisk metropol. Men integration sker kun, hvis vi mødes i boligkvarterer, på arbejdspladsen og i daginstitutioner og skoler. Det er ikke bare 600 børn der har fået lyst til at skifte skole, det er 600 familier, der har grebet muligheden for at skabe nye netværk og relationer.

- Vi har lovet at knække den skæve elevsammensætning og gøre op med de forfærdelige udtryk, ”sorte” og ”hvide” skoler. Og vi har troet på, at det kan lade sige gøre ad frivillig vej, fordi utallige undersøgelser fortæller, at både tosprogede og etniske danske familier i København rigtig gerne vil møde hinanden. Det er præcis den positive indstilling, vi bygger på og som nu viser bedre og bedre resultater, siger Bo Asmus Kjeldgaard.

- Vi oplever samme positive udvikling på hen ved 80 daginstitutioner der har lige så gode resultater med deres egen ”Københavnermodel”, og det har lykkelige perspektiver for sammenhængskraften og kulturmødet i hovedstaden, hvis den tendens fortsætter

Københavnermodellen for frivillig integration omfatter 25 skoler og 50 fritidshjem i syv bydele.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/gennembrud-for-frivillig-integration-i-folkeskolen

GDPR