FREDERICIA: Udviklingen af Fredericia Kommunes kollektive transport får nu medvind i EU. Kommunen har ansøgt om og netop fået bevilget 60.000 euro, der svarer til rundt regnet 450.000 kr. fra puljen "European City Facility".
Pengene skal gå til at udvikle en løsning, der kan gøre den kollektive transport i kommunen, der har højt bilejerskab og større afstande, både grøn og attraktiv.
Fredericia har en ambition om at øge andelen af rejser med cykel, gang eller kollektiv transport fra 40 pct. i dag til 50 pct. i 2030 for kommunen som helhed og til 60 pct. i midtbyen.
Specifikt for den kollektive transport skal andelen af pendlerrejser øges fra to pct. i dag til fem pct. i 2030.
- Hvor større byer typisk vælger kollektive transportstrategier bygget op omkring såkaldt BRT (Bus Rapid Transit) på de centrale strækninger eller letbaneløsninger som i Aarhus og Odense, så ønsker vi at kigge på løsninger, der passer til en mellemstor provinsby som Fredericia, siger klimachef Gitte Wad.
Støtten fra EUCF gives til projektudvikling og omfatter blandt andet undersøgelser af:
- hvordan den kollektive transport kan tilpasses de forskellige behov i hele kommunen, dvs. både i de tættere byområder, i forstæderne samt i landsbyerne, hvor bilejerskabet er større, men afstandene længere.
- hvordan den kollektive transport kan understøtte den ønskede erhvervs- og byudvikling med frekvente og direkte afgange, samtidig med at lokale behov understøttes, fx plejehjem og skoler.
- hvordan eksisterende skinner kan udnyttes bedre til kollektiv transport.
- udvikling af transportknudepunkter, der kan skabe enkel og bekvem sammenhæng mellem transportformer.
- mulighederne for at tage sin cykel med i den kollektive transport og derigennem fremme cyklismen og reducere CO2-udledninger yderligere.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.