
Derved risikerer virksomhederne at skulle skøjte rundt på alle mulige kommunale hjemmesider for at finde frem til de opgaver, som de vil byde på. Det vil give færre bud på de enkelte opgaver.
HTS bygger sin frygt på en undersøgelse fra Kommunernes Revision. Den viser, at kommunerne i dag typisk offentliggør ikke-EU-udbud i lokalaviser eller på kommunernes egne hjemmesider.
Undersøgelsen er lavet på baggrund af interviews med kommunaldirektører fra halvdelen af landets kommuner.
Kommuner må skifte strategi
- Hvis virksomhederne ikke skal gå til i administrativt bøvl, er det afgørende, at kommunerne skifter strategi med hensyn til deres annoncering. Alle opgaver skal samles på én hjemmeside, så virksomhederne let kan holde sig orienteret om de konkurrenceudsatte opgaver. Eventuelt ved hjælp af en elektronisk abonnementsordning, siger erhvervspolitisk konsulent i HTS, Trine Haag Kreiser.
Hun foreslår, at kommunerne eksempelvis kan annoncere deres opgaver på udbudsavisen.dk, der drives af Kommunernes Landsforening og Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.