Folkeskolereformen har potentiale til at løfte niveauet for både undervisning og elevernes udbytte af den. Sådan er den overordnede konklusion af en mitdvejsevaluering af projektet 'Program for Læringsledelse' (PFL), der bygger på principperne i folkeskolereformen fra 2014.
I første omgang er der registreret en styrkelse af lærernes professionelle praksis, mens udbytte i form af elevernes læring, trivsel og udvikling som hovedregel ikke er direkte målbar, men dog har fundet sted i nogle af det omfattede kommuner. Ifølge evalueringsrapporten er det forventeligt, at der er en vis forsinkelse mellem forbedringer af lærerpraksis og elevudbytte.
Blandt andre resultater er, at lærere og til dels pædagoger har oplevet en klar fremgang i skolekulturen, hvilket bekræftes af skolelederne, der også finder fremgang i samarbejdsmiljøet. En anden erfaring er, at der er stor forskel både mellem de enkelte kommuner og mellem de enkelte skoler indenfor hver enkelt kommune, og 'der er grund til at gå på jagt efter svar på spørgsmålet: Hvad er forklaringen på, at nogle kommuner klarer sig bedre end andre?' hedder det i evalueringen.
Det bemærkes at de svageste kommuner tilsyneladende har relativt størst fremgang, og der peges forsigtigt på at det ser ud til at 'indsatser som PFL især løfter i bunden'. Endelig slås det fast, indtrykket i offentligheden af folkeskolen er 'mere kritisk end virkeligheden for elever og medarbejdere', hvorfor 'der kan være grund til at forholde sig kritisk til det generelle (medie-formidlede) billede af folkeskolen'.
I projektet har deltaget ca. 240 skoler i Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og Vesthimmerland kommuner. Projektet slutter i 2019.
Læs eller download rapporten.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.